Platzer tecknar avsiktsförklaring med Göteborgs Stad för utveckling av hamnen i Arendal

Platzer och Göteborgs Stad har tecknat en avsiktsförklaring med syftet att möjliggöra en utökning av hamnverksamhet vid Ytterhamnarna.
- Vi ser mycket positivt på en överenskommelse med hamnen och kommunen, för att tillsammans utveckla både Arendal och hela Göteborg, säger P-G Persson, vd på Platzer.

Omrdet Arendal Gteborg
I december 2016 inledde Platzer sin satsning på segmentet industri- och logistikfastigheter, genom att förvärva en fastighetsportfölj bestående av cirka 338 000 kvm uthyrningsbar yta samt mark i områdena Arendal, Torslanda och Säve i Göteborg av AB Volvo. I portföljen ingick bland annat kajområdet i Arendal och vattnet utanför.

Nu tas ett nytt steg för att tillsammans med Göteborgs Stad och Göteborgs Hamn utveckla området runt kajen i Arendal. Platzer och Göteborgs Stad, där Göteborgs Hamn AB, Fastighetskontoret, Stadsbyggnadskontoret och Trafikkontoret ingår, har tecknat en avsiktsförklaring med syftet att möjliggöra en utökning av hamnverksamhet vid Ytterhamnarna.

- Vi ser mycket positivt på en överenskommelse med hamnen och kommunen för att tillsammans utveckla både vårt område i Arendal och bidra till att stärka Göteborg som Sveriges bästa logistikläge, säger P-G Persson, vd på Platzer.

-  Vi ser att en utökad hamnverksamhet i Arendal stärker våra industri- och logistiksatsningar på Hisingen, säger Johan Franzén, affärsområdeschef industri/logistik på Platzer.

P-G Persson, vd, Platzer, tel: 0734-11 12 22
Johan Franzén, affärsområdeschef industri/logistik, Platzer, tel: 0730-89 92 82

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 820 000 kvm till ett värde om 21 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.