Platzer utvecklar skola i Södra Änggården för Internationella Engelska Skolan

En ny pusselbit är lagd i utvecklingen av Södra Änggården. Platzer har idag tecknat hyresavtal med Internationella Engelska Skolan (IES). Hyresavtalet omfattar cirka 9000 kvm och preliminärt tillträde sker i augusti 2022. IES är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige och har sedan tidigare två skolor i Göteborg.

Platzer Fastigheter AB har idag tecknat hyresavtal med Internationella Engelska Skolan (IES) i Södra Änggården. Hyresavtalet är på 20 år och omfattar cirka 9 000 kvm. Skolan blir en grundskola för årskurs F-9 och den kommer att färdigställas till IES av Platzer. Under hösten kommer Platzer att starta arbetet med att hitta en långsiktig ägare av skolan. Hyresavtalet är villkorat av att en sådan ägare identifieras samt av att detaljplanen vinner laga kraft. Preliminärt tillträde sker i augusti 2022.

Området Södra Änggården ligger idag i Högsbo och har en rejäl potential för utveckling. Läget är attraktivt mitt emellan centrum och havet. Botaniska och Linnéplatsen når man på bara några minuter och Änggårdsbergen ligger alldeles intill. Här skapas en tät och levande stadsmiljö lika nära gatuliv som naturen. Platzer har tidigare tecknat avtal med Bonava, Peab Bostad, Magnus Månsson Fastigheter, Hökerum Bygg och Skanska Nya Hem om merparten av de bostads-byggrätter som planeras i området. Detaljplanen befinner sig just nu i granskningsskedet.

-          Nu har vi lagt nästa pusselbit i utvecklingen av Södra Änggården. Vi har tidigare sålt bostadsbyggrätter i området och tillsammans med dessa aktörer utvecklar vi nu området till en levande stadsdel. Vi ser fram emot att kunna erbjuda en attraktiv skola på ett av de bästa lägena i området – alldeles intill foten av Änggårdsbergen, säger P-G Persson, vd, Platzer.

-          Vi är glada att kunna annonsera att vi ska starta en ny skola i Södra Änggården i Göteborg som komplement till kommunens egna skolor. Vi ser fram emot att välkomna alla elever till fräscha nya lokaler där de i en lugn och säker studiemiljö kommer att motiveras till att göra sitt bästa, säger Cecilia Marlow, tf vd för Internationella Engelska Skolan.

IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 25 600 elever i 36 skolor samt ca 3 200 elever i skolorna i Spanien. I Göteborg har de sedan tidigare två skolor. IES i Sverige bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Inom grundskolan har IES 17 av de 20 största friskolorna i Sverige.

P-G Persson, vd, Platzer, 0734-11 12 22

Kristina Arelis, kommunikations- och marknadschef, Platzer, 0705-77 51 54

Läs mer på www.sodraanggarden.se

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 825 000 kvm till ett värde om 19 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.