Platzer växer med 26 % genom att idag tillträda fastigheterna från Volvo

Idag slutfördes affären mellan Platzer Fastigheter och AB Volvo om en fastighetsportfölj i Arendal, Torslanda och Säve i Göteborg. Fastighetsvärdet uppgår till cirka 2,8 mdkr och de förvärvade fastigheterna bedöms ha ett årligt hyresvärde om 300 miljoner kronor. Genom förvärvet ökar Platzers totala fastighetsvärde med 26 procent till 13,4 mdkr.

I enlighet med plan slutfördes idag förvärvet av fastighetsportföljen bestående av cirka 338 000 kvm uthyrningsbar yta samt mark i områdena Arendal, Torslanda och Säve i Göteborg från AB Volvo, genom Volvo Group Real Estate (VGRE). Underliggande fastighetsvärde uppgår till cirka 2,8 mdkr.

-          Jag är mycket glad över att vi nu slutfört detta stora och spännande förvärv, säger P-G Persson, VD på Platzer Fastigheter. Affären kompletterar vår fastighetsportfölj med både nya geografiska områden samt ett nytt segment i form av Logistik. Det ger oss en hög direktavkastning på kort sikt och spännande projektmöjligheter på lite längre sikt. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla dessa områden vidare.

I och med förvärvet ökar Platzers fastighetsvärde med 26 procent till 13,4 mdkr. Den nya fastighetsportföljen ger ett bra kassaflöde samt goda möjligheter att bedriva stadsutveckling i området, sälja blivande byggrätter samt utveckla AB Volvos nuvarande huvudkontor i Torslanda.

Affären ger även förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt genom såväl fler egna projektinvesteringar, som att Platzer blir en intressantare och starkare samarbetspartner för kunder och kommuner.

Genom att förvärva fastigheter i Arendal tar Platzer steget in i det som beskrivs som Sveriges bästa logistikläge i direkt anslutning till Göteborgs Hamn.

Största hyresgäster är bolag inom Volvokoncernen som hyr knappt 50 procent av ytan. Bland övriga hyresgäster märks bland annat DFDS, Plastal, Tibnor och Damco.

P-G Persson, VD, tel: 0734-11 12 22
Lennart Ekelund, CFO, tel: 0703-98 47 87

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 807 000 kvm till ett värde om 13,4 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Jag är mycket glad över att vi nu slutfört detta stora och spännande förvärv. Affären kompletterar vår fastighetsportfölj med både nya geografiska områden samt ett nytt segment i form av Logistik. Det ger oss en hög direktavkastning på kort sikt och spännande projektmöjligheter på lite längre sikt. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla dessa områden vidare.
P-G Persson, VD på Platzer Fastigheter