Sagostund med Musse & Manny på Playhouse Disney Sagoberättare Pernilla Wahlgren

Report this content

Playhouse Disney har premiär på Sagostund med Musse & Manny, som är ett initiativ för sagoberättande. Det bygger på Playhouse Disneys arv och uppmuntrar föräldrar till högläsning för deras små barn. Sagorna blir bland andra läst högt av Pernilla Wahlgren. Premiären är söndag den 28 november kl 08:00.

Sagostund med Musse & Manny innehåller några av Playhouse Disneys mest popular karaktärer, som Musse Pigg och hans vänner och Händige Manny. Berättelserna, som ägnar sig för barn i åldern 2-5 år, berör olika delar av barns utveckling, från problemlösning och tidig matematik till socialt samspel och fördelarna av att samarbeta.

-          ”Vad vore ens barndom utan alla minnen från den dagliga kvällsrutinen med högläsning ur favoritsagboken. Varje kväll vid läggdags så läste min mamma eller pappa högt ur någon av alla sagoböckerna vi hade hemma. Detta har jag fört vidare till mina barn. Det finns inget bättre än den där lugna mysiga stunden när man tillsammans drömmer sig bort i sagans dröm”, säger Pernilla Wahlgren.

Sagostund med Musse & Manny består av sexs avsnitt, med premiär av ett nytt avsnitt varje söndag
kl 08:00 (med repris kl 16:00) fram till julafton, då de två sista avsnitten visas.

-          ”På Disney vet vi att barn har ett medfött intresse för berättelser, och som dessutom ger näring till barns kreativitet och fantasi. Vi tror att fantastiska berättelser skapar magi och nyfikenhet. Det är i den betydelsen som Disney en gång grundades på och som sedan dess har varit kärnan i företaget”, säger Casper Bjorner, Country Manager, The Walt Disney Company Nordic

- På Playhouse Disneys hemsida (www.playhousedisney.se) kommer ett av avsnitten från Sagostund med Musse & Manny att visas och innehåller också en mp3-version.
-
En CD innehållandes alla berättelser från Sagostund med Musse & Manny, inkluderat “god natt”-sången som är känd från Playhouse Disney, kan fås på Toys R Us och BR Leksaker.

Bifogat är faktaark om Playhouse Disney, Musses Klubbhus och Händige Manny.

För mer information, bilder och intervjuer:
Elisabeth Elhazza
PR Manager, Disney Channel
The Walt Disney Company Nordics
Telefon: 46 8 555 445 83, e-mail:
elisabeth.elhazza@disney.com

Playhouse Disney är en tv-kanal helt anpassad till förskolebarns intressen och behov. Kanalens innehåll är baserat på riktlinjer som tar hänsyn till de olika stadierna i barns utveckling och som inspirerar till lärande och problemlösning genom lek och nyfikenhet. Genom program som Musses Klubbhus, Händige Manny och Djungelhjul introduceras barnen till allt från enkel mattematik och problemlösning till social förmåga och vikten av att samarbeta. Playhouse Disney sänder dagligen mellan 6.00 till 19.00 enligt ett upplägg som följer barns dagliga rutiner. Samtliga program är dubbade till svenska och kanalen är helt reklamfri.