Hisnande äventyr när ”Draktränaren” blir PLAYMOBIL

Stockholm, 19 september 2016 – PLAYMOBIL meddelar idag ett nytt licenssamarbete med DreamWorks Animation för ”Draktränaren”. Den nya leksakskollektionen kommer att inta PLAYMOBIL-universumet under hösten 2017, det första året då PLAYMOBIL lanserar produkter inspirerade av populärkultur.

Sagan om den unga vikingen Hicke och hans osannolika vänskap med draken Tandlöse har visats på biografer och tv-skärmar i hela världen. Det spännande äventyret älskas av både familjer och kritiker på grund av sin originella historia och de starka budskapen och är en av DreamWorks tio mest framgångsrika licenser, tack vare stödet av fansen mellan 3 och 11 år. Den fantastiska vikingavärlden tas nu till PLAYMOBIL, som är populär bland barn i samma åldersgrupp.

− Vi ser fram emot att väcka historien om ”Draktränaren” till liv som PLAYMOBIL-leksaker. Med sina älskvärda karaktärer och fantastiska landskap inspirerar den till timmar av kreativt rollspel, som sprakar igång våra fans passion samtidigt som de bjuder in barn att upptäcka PLAYMOBIL-världen. Vi är glada över att samarbeta med DreamWorks för att lansera en ny leksakslinje som tilltalar vår gemensamma målgrupp, säger Silke Heinrich, styrelseledamot på PLAYMOBIL.

PLAYMOMBIL är välkänd för sitt öga för detaljer och den unika lekprincipen som stimulerar barnens fantasi och kreativitet. Tack vare sina många olika talanger klarar de glada karaktärerna alla sorters utmaningar. Nu är det dags för de 7,5 cm stora figurerna att lära sig att träna vilda – och framför allt snälla – drakar!

För mer information, vänligen kontakta:

Tabea Kemna, presskontakt Sverige

tabea.kemna@angseliusronn.se

+46 70 276 23 43

De 7,5 cm stora PLAYMOBIL-figurerna är centret i det kreativa och prisbelönta leksakssystemet. Det fantasifyllda rollspelet med historiska och moderna lekvärldar fascinerar barn och uppskattas lika mycket av föräldrar och pedagoger. 2014 firade PLAYMOBIL sin 40-årsdag: Sedan 1974 producerades 2,9 miljarder PLAYMOBIL-figurer och de över 30 lekämnena distribueras till över 100 länder världen runt. Brandstätter-gruppen med produktionen i Tyskland, Malta, Spanien och Tjeckien omsatte 616 millioner Euro år 2015 och har över 4 100 anställda i hela världen. Det innovativa företaget står för premiumleksaker ”Made in Europe”. För mer information, besök www.playmobil.se