• Playmobil/

PLAYMOBIL välkomnar akvariet in i leken - Upptäck undervattensvärlden tillsammans med PLAYMOBIL

PLAYMOBIL lanserar en ny leksakskollektion med akvarietema som inbjuder till lek i en undervattensvärld fylld av koraller, sjölejon, tropiska fiskar, bläckfiskar, sjöstjärnor och sjöhästar.

-          Barn har en enorm upptäckarglädje och leken är otroligt viktig i barns lärande. PLAYMOBILs akvariekollektion låter barnen bekanta sig med många olika vattenlevande djur. Genom fantasi utvecklas relationen till världen omkring oss och vi blir bättre på att interagera med andra – djur som människor – även i verkligheten, säger Leen Van Reeth, marknadschef påpå PLAYMOBIL.

Leksakskollektionen med akvarietema innehåller flera olika delar för att gestalta allt som finns att upptäcka på ett akvarium, med en större akvariepool och djuphavsgrotta, ett pingvinhägn, en pelikanklippa och akvarieshop komplett med restaurang och affär och klappakvarier med sjöstjärnor - precis som på det riktiga akvariet. Dessutom finns flera av barnens olika favoritdjur från havet med i kollektionen i form av sälar, havssköldpaddor, hammarhajar och svärdfiskar.

Akvariepoolerna kan fyllas med vatten och är fulla av lekfulla, smarta detaljer. Olika figurer i kollektionen passar särskilt för olika delar i akvariet. I ”glaset” på poolen finns en liten kupol som rymmer en barnfigur, karusellen har en plattform som kan rotera och sjölejonens huvuden och bakfenor kan röra sig upp och ner samtidigt som de kan balansera en boll på nosen.

Ritmallar för att färglägga pingvinerna, sälarna och pelikanerna kompletterar och förlänger lekstunden, och finns att ladda ned på www.playmobil.se. Dessutom finns särskilda temabilder med bläckfiskar, fiskar och havssköldpaddor att ladda ned som bakgrund till din mobiltelefon eller surfplatta.

I Sverige finns hela leksakskollektionen att köpa på online och i utvalda butiker. Akvariet med pool kostar 699 kr, akvarieshopen kostar 249 kr, pingvinhänget kostar 199 kr, svärdfiskarna, bläckfiskarna respektive hammarhajarna kostar 129 kr och havssköldpaddorna, pelikanerna respektive sälarna kostar 79 kr.

De 7,5 cm stora PLAYMOBIL-figurerna är centret i det kreativa och prisbelönta leksakssystemet. Det fantasifyllda rollspelet med historiska och moderna lekvärldar fascinerar barn och uppskattas lika mycket av föräldrar och pedagoger. 2014 firade PLAYMOBIL sin 40-årsdag: Sedan 1974 producerades 2,9 miljarder PLAYMOBIL-figurer och de över 30 lekämnena distribueras till över 100 länder världen runt. Brandstätter-gruppen med produktion i Tyskland, Malta, Spanien och Tjeckien omsatte 671 miljoner euro år 2016 och har över 4 250 anställda i hela världen. Det innovativa företaget står för premiumleksaker ”Made in Europe”. För mer information, besök www.playmobil.se

Marie Angselius
+46-70-9405837