Unikt samarbete: PLAYMOBIL lanserar Ghostbusters-figurer

Zirndorf, 21 juni 2016 – PLAYMOBIL och Sony Pictures Consumer Products meddelar idag ett samarbete som kommer ta de älskade figurerna från de originala Ghostbusters-filmerna till verkligheten. Det är första gången någonsin som den populära leksakstillverkaren PLAYMOBIL ingår ett licenssamarbete med ett känt varumärke från populärkulturen. Den nya produktlinjen kommer att lanseras under sommaren år 2017 och kommer finnas tillgänglig på samtliga av PLAYMOBILs marknader.

PLAYMOBIL lägger stor vikt på detaljer för att skapa pedagogiska och roliga leksaker, vilket har väckt barns fantasi i över 40 år och generationer av människor över hela världen har lekt med de kända figurerna. Introduktionen av den nya leksakslinjen för samman två klassiska och älskade kulturbärare. Kultklassikern Ghostbusters släpptes på bio för över 30-år sedan och har underhållit barn och vuxna med hjälp av humor, värme och coola prylar som fångar in galna spöken och stygga demoner.

De nya leksakerna kommer att lanseras sommaren år 2017 och kommer ta Ghostbusters-karaktärerna från filmvärlden in till vardagsrummet där barn, tillsammans med sina föräldrar, kommer kunna skapa egna historier med de kända spökjägarna.

− Vi är otroligt glada över vårt samarbete med Sony Pictures. Ghostbusters-figurerna kommer ge mycket glädje och en ny upplevelse för barnen som tidigare bara kunnat se dem på tv eller bioduken, säger Silke Heinrich, styrelseledamot på PLAYMOBIL.

− Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer skapa en brygga mellan barn och deras föräldrar, som båda älskar PLAMOBIL och Ghostbusters. Den nya licenserade produktlinjen symboliserar en viktig milstolpe för PLAYMOBIL och kommer göra PLAYMOBIL än mer uppskattat bland nya såväl som inbitna fans.

Redan nu kan du se en trailer om samarbetet på: http://playmobil.pm/ghostbustersteaser

För mer information, vänligen kontakta:

Tabea Kemna, presskontakt Sverige

tabea.kemna@angseliusronn.se

+46 70 276 23 43

De 7,5 cm stora PLAYMOBIL-figurerna är centret i det kreativa och prisbelönta leksakssystemet. Det fantasifyllda rollspelet med historiska och moderna lekvärldar fascinerar barn och uppskattas lika mycket av föräldrar och pedagoger. 2014 firade PLAYMOBIL sin 40-årsdag: Sedan 1974 producerades 2,9 miljarder PLAYMOBIL-figurer och de över 30 lekämnena distribueras till över 100 länder världen runt. Brandstätter-gruppen med produktionen i Tyskland, Malta, Spanien och Tjeckien omsatte 616 millioner Euro år 2015 och har över 4 100 anställda i hela världen. Det innovativa företaget står för premiumleksaker ”Made in Europe”. För mer information, besök www.playmobil.se