Upptäck undervattensvärlden tillsammans med PLAYMOBIL och Aquaria

PLAYMOBIL lanserar en ny leksakskollektion med akvarietema, Aquarium, som inbjuder till lek i en undervattensvärld fylld av koraller, sjölejon, tropiska fiskar, bläckfiskar, sjöstjärnor och sjöhästar.  I ett samarbete med akvariet Aquaria på Djurgården i Stockholm kommer besökarna att kunna tävla om PLAYMOBIL-figurer från kollektionen genom att svara på frågor om haven och dess invånare.

Tävlingen går av stapeln både på webben och på plats på Aquaria, och de tävlande mailar sina svar till Aquaria på tavling@aquaria.se, som lottar ut en vinnare varje dag. Aquaria publicerar veckans vinnare en gång i veckan.

-          Barn har en enorm upptäckarglädje och leken är otroligt viktig i barns lärande. PLAYMOBILS akvariekollektion låter barnen bekanta sig med många olika vattenlevande djur, säger Sandra Wilke, platschef på Aquaria.

Aquaria är ett populärt ställe för familjer att besöka för att uppleva undervattensvärlden på nära håll. Med PLAYMOBILs Aquarium-lekset, kan barnen ta med sig akvarieupplevelsen hem till lekrummet.

Fem fakta från havet - visste du att…

• …Hammarhajar är 90-100 cm långa när de föds, medan vuxna hajar kan vara upp till 6 meter långa?
  • …Även om de själva kan ändra färg, är bläckfiskar faktiskt färgblinda?
  • …Svärdfiskar värmer upp sina ögon så att de kan se bättre i kallt vatten?
  • …En pelikans näbb rymmer upp till 11 liter vatten?
  • …En havssköldpadda lätter upp till 200 ägg åt gången?

Om leksakskollektionen Aquarium
I Sverige finns hela leksakskollektionen att köpa på online och i utvalda butiker. Akvariet med pool kostar 699 kr, akvarieshopen kostar 249 kr, pingvinhänget kostar 199 kr, svärdfiskarna, bläckfiskarna respektive hammarhajarna kostar 129 kr och havssköldpaddorna, pelikanerna respektive sälarna kostar 79 kr.

De 7,5 cm stora PLAYMOBIL-figurerna är centret i det kreativa och prisbelönta leksakssystemet. Det fantasifyllda rollspelet med historiska och moderna lekvärldar fascinerar barn och uppskattas lika mycket av föräldrar och pedagoger. 2014 firade PLAYMOBIL sin 40-årsdag: Sedan 1974 producerades 2,9 miljarder PLAYMOBIL-figurer och de över 30 lekämnena distribueras till över 100 länder världen runt. Brandstätter-gruppen med produktion i Tyskland, Malta, Spanien och Tjeckien omsatte 671 miljoner euro år 2016 och har över 4 250 anställda i hela världen. Det innovativa företaget står för premiumleksaker ”Made in Europe”. För mer information, besök www.playmobil.se.

Marie Angselius
+46-70-9405837