Junibackens teater blir digital

Report this content

Igår slog Junibacken upp portarna till sin nya webb-tv-satsning, JuniTV (www.junitv.se)

JuniTV riktar sig till barn i åldrarna 2-8 år och kommer erbjuda webb-tv i form av barnteater, webb-serier, bakom kulisserna, bokläsningar, och mycket mer

- På Junibacken spelar vi barnteater fem gånger om dagen och vi vill gärna att fler barn än de som har möjlighet att komma hit kan få uppleva detta, säger Ulf Larsson, vd på Junibacken.

- Med JuniTV, där våra föreställningar finns inspelade, kan vi idag erbjuda alla barn att få se bra barnteater. Även föreställningar som vi slutat att spela live i huset finns på JuniTV och är därmed bevarade till framtiden, säger Maria Reuterskiöld, kommunikationschef på Junibacken.

JuniTV kommer erbjuda en webb-tv-miljö som är säker för barn, här finns det ingen risk att de klickar sig vidare till opassande innehåll som ofta är risken på andra ställen. Dessutom får de se exklusivt, passande innehåll av och med riktiga skådespelare och musiker, något som faktiskt visat sig vara en bristvara på nätet.

Bakom satsningen står webb-tv-företaget Playontv, som har utvecklat konceptet, byggt webbsidan samt producerat videoinnehållet. Inom kort lanseras även JuniTV som mobilapp, också den från Playontv.

- Det var när jag själv fick barn som jag insåg hur lite barninnehåll det finns på webben utanför SVT. Eftersom min dotter älskade Junibacken och deras levande teatrar, tog jag kontakt med dem för att se om det fanns intresse att satsa på webbtv och ja, på den vägen är det, säger Ola Scholander, vd på Playontv.

- Vi har upplevt Playontv som en mycket kompetent partner som förstått våra behov och kunnat förverkliga vår vision med en egen TV kanal. säger Ulf Larsson, vd på Junibacken.

Vill du veta mer: kontakta oss gärna!
Kontaktperson Playontv
Ola Scholander
Tel0736-257629
E-post: ola.scholander@playontv.se <mailto:ola.scholander@playontv.se

kontaktperson Junibacken
Maria Reuterskiöld
Tel. direkt: 08-587 230 20
E-post: maria@junibacken.se <maria@junibacken.se

Om Playontv:
Playontv (www.playontv.se) är en helhetsleverantör av WebbTV-lösningar för börs- fond- och mediebranschen. Playontv levererar allt som behövs inom webb- och videoproduktion, teknik och räckviddslösningar
Det är enkelt att visa både befintligt och nyproducerat material i
vårt distributionsnät som bland andra består av Nordnet, E*Trade, Morningstar, Affärsvärlden, Thomson Reuters, Allabolag.se, Hugin, Cision Wire och MyNewsDesk.

Om Junibacken:

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum. Astrid Lindgrens författarskap är centralt, men även många andra barnbokförfattares verk tillgängliggörs här genom utställningar och teater. Junibacken har en fast ensemble bestående av 6 skådespelare, 4 musiker och en regissör/konstnärlig ledare. Med ca 1600 spelade teaterföreställningar om året är Junibacken en av Sveriges största barnteaterproducenter. Junibacken öppnade 1996 och har ca 400 000 besökare per år. Mer information på www.junibacken.se <http://www.junibacken.se/>