• Pleasant Hotels Europe/

Pressmeddelande: ”Anniversary” för Pleasant Hotels Europe- Tio år konstant tillväxt för internationellt hotellsamarbete med fokus på individuell särart

Report this content

Den internationella samarbetsorganisationen Pleasant Hotels Europe, där Petit Hotel i Sverige ingår som en medlem, firar i år 10-års jubileum. Organisationen består av ett brett spektrum av individuella familjeägda hotell spridda i sex länder i Europa. Petit Hotel i Sverige bidrar till Pleasant Hotels Europe med 30 medlemmar i Sverige, fyra i Finland, ett i Spanien och ett i Italien.

Pleasant Hotels har omkring 500 medlemmar i sex länder i Europa: Petit Hotel i Sverige och i Finland, Spanien och Italien, Danske Kroer & Hoteller med 91 hotell i Danmark, Ringhotels i Tyskland med 130 hotell, Charme & Relax i Italien med 170 hotell, Idyll Hotels i Schweiz med 11 hotell och Hampshire Hotels i Nederländerna med 52 hotell. Gemensamt för hotellen är att de är alla har ett vänligt mottagande med engagerade familjer som driver och äger hotellen. Hotellen ligger för det mesta utanför stadskärnorna där lugn och ro råder och är omgivna av vacker natur istället för en stressig stadsmiljö.

Samtliga hotellkedjor inom Pleasant Hotels Europe har under de senaste åren med glädje erfarit en signifikant positiv affärsutveckling. Anledningen till framgången anses vara det faktum att människor söker annorlunda upplevelser när de tar in på ett hotell, istället för vad de får på hotell, som ingår i gigantiska internationella hotellkedjor, ofta ägda av investmentbolag. Som hotellgäst uppskattar man olikheterna och finner oftast inget nöje i att möta samma hotellmiljö oavsett på vilket hotell man bor i eller i vilket land det ligger. Turister såväl som affärsresande föredrar en atmosfär där man fokuserar på det goda i livet på varje speciell plats, var än det ligger i världen.

Pleasant Hotels Europe etablerades 1998 under namnet Partner Hotels Europe men namnet ändrades till Pleasant Hotels Europe år 2006. Detta gjordes för att särskilt understryka vikten av gästvänlighet och den välkomnande atmosfären som gästerna möter på olika sätt hos alla de familjeägda hotellen som är medlemmar i kedjan.

– Ett familjeägt hotell med allt det engagemang och den centrala roll som familjemedlemmarna har i den dagliga verksamheten, kan sällan eller aldrig ersättas av storskalighet, menar Leena Höbinger som är VD för Petit Hotel i Sverige. Vi har varit medlemmar i Pleasant Hotels Europe sedan 2006 och våra medlemshotell har överlag märkt av en ökad tillströmning av gäster från övriga Europa. I år firar Petit Hotel fem år och vi kommer att förlägga vårt ägarmöte på ett av de danska hotellen för att ytterligare förstärka samarbetet mellan medlemsnätverken. Ett utmärkt tillfälle att lära känna olika marknader, resekulturer och mönster.