• Plejd/

76% ökning av rörelseresultat i fjärde kvartalet (bokslutskommuniké 2021)

Fjärde kvartalet | okt–dec 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 96 148 tkr (73 268), vilket är en ökning med 31,2 % jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,8 % (55,2).
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 27 979 tkr (15 982), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 29,1 % (21,8).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 19 687 tkr (11 204), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 20,5 % (15,3).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,43 kr (0,52).

Jan–dec 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 326 175 tkr (208 994), vilket är en ökning med 56,1 % jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,0 % (55,5).
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 82 438 tkr (41 617), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 25,3 % (19,9).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 53 680 tkr (25 331), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 16,5 % (12,1).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,90 kr (1,89).

Ökad tillväxt och kraftigt förbättrad lönsamhet
Vi ser tillbaka på 2021 som ett fantastiskt år med både kraftig tillväxt och hög lönsamhet. Den organiska tillväxten ökade med hela 56 % och rörelseresultatet ökade med 112 % jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 54 mkr, vilket visar på en mycket god underliggande lönsamhet trots satsning på tillväxt.

Bruttomarginalen landade för helåret på 57 %, även det var en ökning gentemot tidigare år och detta trots att det råder en global komponentbrist. Genom bra lagerhållning och utvecklingsnära organisation såg vi ingen påverkan på vår leveransförmåga under året, vi kunde dock se en temporär påverkan på kassaflödet till följd av lagerbindning.

Tillväxten i omsättning har under året fluktuerat, vilket främst berodde på fördelningen i lageruppbyggnaden hos våra kunder. Vi såg en större lageruppbyggnad under första delen av året vilket främst bestod av faktorer som låga ingående lager och ett starkt växande Norge. Vi såg sedan en utjämning av dessa lagernivåer i fjärde kvartalet varpå tillväxten inte ökade lika kraftigt som övriga kvartal. Installationerna ökade mer jämnt över hela året, totalt ökade de med 49 % och var mer i linje med omsättningstillväxten.

Årets höjdpunkt var tillväxten i Norge som hade en omsättningsökning på otroliga 470 % under fjärde kvartalet och 530% på helåret jämfört med samma perioder föregående år. Vi ser en tillväxtkurva i Norge som mer och mer liknar den utveckling vi haft i Sverige. Därmed stärkte vi vår position på den norska marknaden, en marknad vi ser lika stor potential i som den svenska. Även Finland och Nederländerna hade en god tillväxt under året, med produktanpassningar som närmar sig lansering borde vi se en tilltagen tillväxt på dessa marknader under kommande år.

Vi lanserade två nya produkter under året, först ut var DAL-01 (DALI Broadcast), som banar vägen för fortsatt tillväxt inom segmentet för kommersiell belysningsstyrning. I slutet av året lanserades även den efterlängtade SPR-01 (Smart plug), ett viktigt komplement till vårt system och som strax efter lansering hade beställningar på närmare 60k enheter.

Teamet levererade ett mycket starkt år och vi ser nu fram emot en fortsatt multidimensionell tillväxt under växande lönsamhet.

VD för Plejd AB (publ)

E-post: investor@plejd.com

Plejd är en ledande nordisk leverantör av smart belysningsstyrning. Med användarupplevelsen i fokus görs smart belysningsstyrning enkel och tillgänglig för alla.