Delårsrapport kvartal tre 2024

Plejd AB (publ)

Delårsrapport kvartal tre 2024

Tredje kvartalet (juli–sep 2024)

Nettoomsättningen uppgick till 153 148 tkr (119 895), vilket är en ökning med 27,7 % jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgick till 53,5 % (52,8).

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 44 038 tkr (20 821), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 28,8 % (17,4).

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 26 048 tkr (6 149), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 17,0 % (5,1).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,82 kr (0,39).
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)

Jan–sep 2024

Nettoomsättningen uppgick till 458 343 tkr (351 519), vilket är en ökning med 30,4 % jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgick till 52,9 % (55,5).

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 131 473 tkr (70 512), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 28,7 % (20,1).

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 80 480 tkr (30 195), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 17,6 % (8,6).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 5,54 kr (2,07).
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)

VD har ordet

Det tredje kvartalet visar en fortsatt stark tillväxt i både omsättning och lönsamhet. Nytt för kvartalet är att vi inkluderar tillväxt i installationer i rapporten, vilket vi anser är den bästa indikationen på den underliggande organiska tillväxten i bolaget.

Det har nu gått cirka ett år sedan vi lanserade vår första armatur, och vi är väldigt nöjda med installationstakten som ligger helt i linje med våra förhoppningar. Vår första armatur DWN-01 är idag den näst mest installerade produkten efter DIM-01, universaldimmern som var den första produkt vi lanserade. Alla lanserade armaturer har visat en stark initial tillväxt och plafonden CCL-01 som vi lanserade under andra kvartalet i år är inget undantag.

I det tredje kvartalet föregående år kommunicerade vi för första gången att vi siktar mot en optimerad kostnadsmassa som tillsammans med ökad omsättning skall ge en hävstång i lönsamhet. Vi kan tydligt se att det har gett effekt då kostnadsmassan för de tre första kvartalen har planat ut jämfört med samma period föregående år. Samtidigt som vi visar en stark tillväxt på alla marknader.

Vi har för avsikt att fortsätta denna trend och ytterligare öka hävstången i lönsamhet under de kommande åren. Vi ser nu fram emot att under fjärde kvartalet lansera termostaten TRM-01, en produkt med stor potential i Norge och universaldimmern VRI-03, som vi tror har stor potential på delar av den europeiska marknaden.

Jag tackar teamet för ett väl genomfört kvartal.

Plejd är en ledande nordisk leverantör av smart belysning och andra smarta produkter. Med användarupplevelsen i fokus gör vi smarta lösningar enkla och tillgängliga för alla.