film2home’s MovieMatch vinner pris i Microsoft Awards

Det var i kategorin "Cloud Award - Consumer" som rekommendationstjänsten MovieMatch kammade hem priset i årets upplaga av Microsoft Awards. Tjänsten är framtagen av film2home och Active Solution.

En jury från Microsoft och oberoende bolag bedömde kriterier som innovationshöjd, arkitektur, genomslagskraft och andel ny teknik. Juryns motivering löd:

MovieMatch är en del i en större lösning som på ett bra sätt visar hur man kan kombinera molnet med existeranade lösningar i en hybridmodell. Den använder sig av Windows Azure och kan därför vara elastisk mot efterfrågan och möta den spik i last som kan komma när många samtidigt vill veta vilken film de ska se till helgen.”

- Den nylanserade tjänsten MovieMatch underlättar för kunden att hitta en film som just han eller hon tycker är bra, oavsett vad den fått för snittbetyg av andra, säger Björn Sarnold, projektansvarig hos film2home. Medan algoritmen i molntjänsten bakom funktionen är komplex, får användaren en enkel guide till sina bästa filmval.

Personliga rekommendationer

MovieMatch bygger på de betyg som varje individ sätter på filmer hon sett – via film2home eller annan kanal. Genom omfattande beräkningar mot en diger databas av vad andra har uppskattat och avfärdat, erbjuder MovieMatch mycket träffsäkra antaganden om vad varje individ skulle tycka om en film som hon eller han ännu inte sett.

Baserat på användarens omdömen, i relation till andras, görs en uppskattning av vilket betyg som varje person skulle sätta på varje film. Det individuella betyget presenteras tillsammans med snittbetyget.

Betygssätta filmer

För att få hjälp med personliga rekommendationer behöver man ha betygsatt 25 filmer på film2home. För varje ny film som betygsätts görs en ny beräkning som påverkar de rekommendationer användaren får. Ju fler filmer en användare betygsätter uppriktigt, desto bättre rekommendationer får hon.

En tydlig effekt för film2home är att betygssättandet på sidan ökat med tusentals procent sedan Moviematch lanserats. Något man måste kalla en succé.

film2home är Nordens enda tjänst för att köpa eller hyra film i butik och på nätet. I 800 svenska butiker och på film2home.se, kan du välja bland tusentals filmer, direkt över internet eller på DVD och Blu-Ray.

Utöver webbtjänsten film2home.se och i butiker runt om i Sverige, erbjuder film2home även film via mobil, SmartTV och IPTV. film2home strävar efter en bättre tillgänglighet och goda filmupplevelser.

film2home finns i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi erbjuder film från de globala filmjättarna samt från en mängd mindre filmbolag i och utanför Norden.

Läs mer på www.film2home.se

Citat