Streamingtjänster har tekniska svårigheter, vi måste bli bättre!

Stockholm, 2014-06-05

Tv4 gick igår ut med ett inslag om att allt fler klagomål kommer in till reklamationsnämnden gällande streamingtjänster inom film där man betalar en fast prenumerationsavgift per månad. Många gånger strular tekniken, tjänsten och innehållet lever inte upp till förväntningarna, och vill man avsluta abonnemanget i förtid är detta ofta svårt.  Detta har lett till att tjänster som HBO, Viaplay och Netflix har fått ökade antal reklamationer. Även om antalet fortfarande är relativt lågt förväntas det öka i takt med att fler och fler låser upp sig till en tjänst.

– Vi på film2home är glada att det här kommer upp till ytan. Vi måste bli bättre på att utbilda konsumenter varför tekniken ofta känns osmidig på streamingtjänster men även filmbolagen behöver förstå vilka krav konsumenten har idag på tjänster, och hjälpa oss med lättnader i de tekniska kraven de har på t.ex. kopieringskydd. Vi tycker dessutom inte att man som kund skall behöva binda upp sig på en månadskostnad för att kunna streama laglig film till ett överkomligt pris. Tyvärr har transaktionsbaserade tjänster som vår haft en för dyr prisbild även på äldre och mindre populära filmer. Detta har lett till att konsumenterna inte än helt fått upp ögonen för att det faktiskt går att se film lagligt online men där man betalar per gång och inte per månad.  Man har i brist på annat signat upp på en prenumerationstjänst men tyvärr är då ofta utbudet både äldre och mer begränsat och i långa loppet har man betalat betydligt mer för de få filmer man sett än om man hade betalat per gång. På vår tjänst styrs priserna efter popularitet samt ett lägre ingångspris – de går upp i pris när fler tittar på filmen. Vi har varit tydliga mot filmbolag att det inte går att ta ut ett överpris för äldre filmer trots höga royaltykrav och valt att pressa priser på dessa filmer så att man kan se på äldre kvalitetsfilm från så lite som 3 kr. Vill man så kan man alltså se över 26 filmer och ändå inte komma upp i vad man betalar genom våra konkurrenters abonnemangspriser som ligger på 79 kr och uppåt, säger Ulrika Lindwall, VD på film2home.

Konsumenterna ställer dock väldigt höga krav på tekniken och detta är självklart naturligt med tanke på hur snabbt utvecklingen går digitalt och med den fina uppkoppling vi har i Sverige.

– Vi, samt våra konkurrenter, har fortfarande mycket kvar att göra för att komma upp i det vi och konsumenterna tycker, vad gäller teknisk nivå på en modern filmtjänst. Här har filmbranschen och filmbolagen samtidigt mycket att lära. Rädslan för olovlig kopiering från de legala tjänsterna är obefogat hög. Filmbolagen sätter därför tyvärr orimligt höga krav kring kopieringsskydd (s.k. DRM-skydd) och hur filmerna får spelas upp. Det skapar i sin tur tekniska svårigheter och enorma kostnader för de streamingtjänster som oss som vill vara innovativa och utveckla bra tjänster och funktioner som konsumenterna är villiga att betala för, säger Björn Sarnold, CTO på film2home

Vad som händer framåt vad gäller krypteringskrav och nya plattformar återstår att se men att det bubblar under ytan i filmbranschen märks. Och här har film2home en spännande utmanarposition där det redan hänt massor sedan förra året med det stora startskottet i oktober då Hemmakväll gick in som delägare och sedan i december då Ulrika Lindwall, tidigare Director International Growth på Spotify rekryterades som VD. Ulrika har sedan dess byggt upp ett spännande startup team med digitala proffs och även blivit utsett som #2 på listan över Framtidens Kvinnliga Ledare (av Ledarna och Nova).

Ulrika Lindwall, VD film2home AB
ulrika@film2home.com