Rekord för medieföretaget Plint trots coronakris

Report this content

Medieserviceföretaget Plint i Göteborg har på bara fem år ökat omsättningen från 11 till hela 236 miljoner, en tillväxt på över 2000%. Det färska bokslutet för 2019 är ännu en styrkerapport. Trots den globala coronakrisen gick även första kvartalet 2020 starkare än väntat. ”Inom 2-3 år räknar vi med att omsätta en halv miljard”, säger Örjan Serner, vd för Plint.

Mitt i den globala coronakrisen finns det två mediaföretag som expanderar kraftigt under hög lönsamhet. Det ena är amerikanska streamingjätten Netflix och det andra svenska Plint, som är en av Netflix strategiska partners för lokal språkanpassning av filmer och tv-serier.

När stora delar av världen sedan i januari lamslagits av coronaviruset har efterfrågan på strömmad hemmaunderhållning lett till miljontals nya abonnenter, och därmed ännu mer arbete för projektledare och översättare på Plint i Göteborg och Borås. Både omsättning och vinst slog rekord 2019, visar det färska bokslutet. 2020 har också börjat bättre än väntat.

Storkunden Netflix rapporterade nyligen att man fått nästan 16 miljoner nya abonnenter första kvartalet 2020. Företagets kundbas växte särskilt starkt i Mellanöstern, Latinamerika, östra Asien och Australien. Det kräver språkversioner på bland annat arabiska, spanska och kinesiska.

”Netflix lägger mycket jobb hos oss. Under det första kvartalet i år ökade Plints omsättning med nästan 75 procent jämfört med samma period 2019”, berättar Örjan Serner, vd.

2018 var Plint det snabbast växande språkföretaget i världen i sin speciella nisch (så kallade language service providers, LSP). De tre senaste åren har företaget vuxit med i snitt 132 procent om året. I höstas kvalade Plint in bland de absolut hetaste mindre bolagen i Sverige på Dagens Industris ranking av så kallade ”Gasell-företag”.

I en tid då många branscher räknar med tillbakagång har Plint som mål att till 2022 vara dubbelt så stora och omsätta 500 miljoner. För att vara närmare marknaden i och omkring Hollywood etablerade Plint förra året ett kontor i Los Angeles, som i tid ligger 9 timmar efter Sverige.

”Många medieföretag och språkstudios har problem. Produktionen av nya filmer och tv-serier är satt på sparlåga. Men det tycks som att vi och Netflix har ett bättre läge. Vi har ett starkt inflöde av beställningar och har fått in flera lovande förfrågningar från mediebolag i Europa och internationella organisationer”, säger Örjan Serner.

En av de viktigaste orsakerna till att Plint hittills klarat coronakrisen så bra är att man utvecklat ett unikt och molnbaserat datasystem för att hantera översättningar och arbetsflöden. Det kallas för Plint Core och är en teknologisk kvalitetsframgång. Få företag kan erbjuda ett lika avancerat verktyg för att hantera de komplexa processer som föregår lanseringar av filmer och tv-serier internationellt och med olika språkversioner.

Genom att Plint Core är helt digitaliserat och molnbaserat har språkproduktionen kunnat fortsätta närmast obehindrat under coronakrisen. Kunder, projektledare och det internationella nätverket av översättare har med stöd av Plint Core och webbaserade konferenstjänster som exempelvis Teams kunnat arbeta även hemifrån.

Fakta om Plint

Plint hette fram till 2019 Nordisk Undertext. Företaget grundades 2002 av översättarna Per Nauclér och Mikael Fröling, som äger 82 procent av bolaget. Utöver Netflix är Amazon och Viacom viktiga köpare av översättningar och tekniska lösningar. Globalisering och digitalisering förändrar medieindustrin. TV- och filmtittande genom olika streamingtjänster ökar kraven på lokal språkanpassning. Plint har ett 40-tal fasta medarbetare samt ett globalt nätverk med över tusen översättare. I genomsnitt har företaget vuxit med 132 procent per år 2017-2019.

Fem år i sammandrag

2015  2106  2017  2018  2019
Nettoomsättning, tkr  11 358  20 079  44 961  165 903  236 418
Rörelseresultat, tkr  1 191  3 960  6 713  16 799  21 139
Marginal  10%  20%  15%  10%  9%

För kommentarer och intervjuer  Örjan Serner, vd, orjan.serner@layline.se, mobil 070-813 44 82.

Enskilda intervjuer kan göras via Microsoft Teams. Kontakta Örjan Serner via mail och boka en intervjutid så skickar han en konferenslänk till din mail.

Pressbilder finns på www.plint.com. Praktiska frågor kan ställas till Ida Wassberg, ida.wassberg@plint.com

Bifogad bilaga

Årsredovisning för 2019 (pdf).