Laxen åter till Rolfsåns vattensystem med hjälp av Plusenergis miljöfond

Nu påbörjas arbetet med att återställa Rolfsåns vattensystem så att lax och havsöring efter hundra års frånvaro åter ska kunna vandra upp i sjön Lygnern och Storån.
Ett projekt som genomförs bland annat med hjälp av pengar från Plusenergis miljöfond.
- Tack vare att alltfler av våra kunder väljer att köpa Bra Miljöval-märkt el kan vi medverka till att förbättra miljön i Västra Götalands län, säger Mikael Jednell, försäljningsansvarig på Plusenergi.

Är du en av alla Plusenergis kunder som köper miljömärkt el? Då bidrar du till att förbättra miljön i Rolfsåns vattensystem. Av Plusenergis sålda el märkt Bra Miljöval går 0,15 öre/kWh till en fond för miljöförbättrande åtgärder. Tre miljoner kronor av fondens pengar satsas nu på åtgärder för att gynna naturvärden inom hela vattensystemet.

Projektet drivs av Länsstyrelsen i Västra Götalands län med Svenska Naturskyddsföreningen som delfinansiär och som förvaltare av Plusenergis miljöfondpengar. Syftet är att gynna återväxten av den vandrande fisken i Rolfsån. Vandringshinder ska tas bort, fiskvägar byggas och biotopvård genomföras för att skapa förutsättningar för livskraftiga populationer av lax och öring. Åtgärder som dessutom förväntas förbättra förhållandet för flodpärlmussla och ål. Första delen i projektet innebär att en fiskväg ska byggas vid kraftverket vid Forsa i Nolån. Den nya fiskvägen som gör att öringarna får tillgång till ytterligare 24 400 kvadratmeter lek- och uppväxtområden kommer förhoppningsvis att vara klar i slutet av sommaren.

Allt fler köper Bra Miljöval-märkt el
- Vi märker ett ökande intresse för att köpa Bra Miljöval-märkt el bland privatpersoner. Att våra kunder valt el som är Bra Miljöval-märkt bidrar till att det här projektet är möjligt att genomföra. Om fler kunder gör samma val kan fler miljöförbättrande projekt bli verklighet, vilket gagnar både den globala miljön och vår närmiljö, konstaterar Mikael Jednell.

Fakta
Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens miljömärkningssymbol. Den garanterar att elen kommer från förnyelsebara källor: vattenkraft, biobränslen, vindkraft och solel. Plusenergi förbinder sig att köpa el som producerats av förnybara källor motsvarande den mängd Bra Miljöval-märkt el som kunderna väljer att köpa. Antalet privatkunder som har valt detta hos Plusenergi har tredubblats det senaste året, och totalt cirka tio procent av den el Plusenergi säljer är märkt Bra Miljöval. Kostnaden är 1,88 öre extra per KWh, vilket motsvarar en extra kostnad på 470 kronor per år för en eluppvärmd villa med en årsförbrukning på 25 000 kWh. Varje år granskar revisorer att Plusenergi uppfyller de krav Naturskyddsföreningen har för Bra Miljö-märkt el.