Ny tjänst hos Plusenergi: villakollen.se hjälper villaägare minska energianvändningen

Nu introducerar västsvenskarnas elhandelsföretag Plusenergi en webbaserad tjänst – villakollen.se – för alla villaägare som vill minska sin energiförbrukning.

Företaget har märkt av en ökad efterfrågan av denna typ av tjänst och har därför inrättat ”villakollen.se”, där kunden själv kan knappa in sina husuppgifter på nätet och därefter få en uppfattning om hur de bör gå vidare.

- Många villaägare hör av sig till oss och vill ha tips och råd om hur de kan få ner sin energianvändning för att kunna minska energikostnaden, berättar Plusenergis energirådgivare Magnus Eriksson.

Djupare analyser
All personal på Plusenergi är utbildade i grundläggande energilära och energirådgivning, men ibland behöver kunderna få hjälp med djupare analyser.

- Vi har märkt att kunderna efterfrågar djupare analyser och att de vill ha mer vägledning om hur de kan se över sitt största enskilda energibehov – husets uppvärmning.

Sedan länge har Plusenergi tagit ett vidare grepp om just möjligheten att själv se över var energislukarna i huset finns. År 2002 lanserades ”Villakollen” som är ett paket med enkla mätinstrument och guidning om hur man mäter och analyserar energiförbrukningen i hemmet. I paketet ingår även en ”energidiagnos”, där kunden fyller i sina uppgifter, skickar in den till Plusenergi som återkommer med åtgärdsförslag.

- Vi drar slutsatsen av alla förfrågningar att våra kunder vill ha smarta lösningar på sina energibehov, och då vill vi kunna erbjuda smarta tjänster och produkter. Det är villakollen.se ett bra exempel på, säger Håkan Andersson, produkt- och tjänsteutvecklare på Plusenergi och medskapare av både VillaKollen och villakollen.se.

För ytterligare information, kontakta gärna:
- Håkan Andersson, produkt/tjänsteutvecklare, telefon 031-333 31 43
- Magnus Eriksson, energirådgivare, telefon, 0520-88 504

Kort om Plusenergi
Med drygt 400 000 kunder är Plusenergi en av Västsveriges största leverantörer av el och energirelaterade tjänster. Bland kunderna återfinns såväl privata hushåll som företag och organisationer. Plusenergi har kontor i Göteborg och Trollhättan.