Plusenergi effektiviserar och går in i en ny fas

Efter åtta år som västsvenskarnas elhandelsföretag omstrukturerar Plusenergi nu sin verksamhet. För att fortsatt kunna erbjuda sina kunder ett brett och attraktivt utbud av tjänster effektiviserar bolaget sin organisation. Som ett led i detta minskas personalstyrkan.

Elmarknaden har blivit allt mer konkurrensutsatt och marginalerna har minskat. De senaste åren har nya aktörer tillkommit och Västra Götaland och Göteborg i synnerhet är en mycket attraktiv marknad för nischade elhandelsföretag som tilltalar olika kundgrupper. För att möta den ökande konkurrensen och för att ytterligare stärka Plusenergis position på elmarknaden effektiviseras verksamheten.

- Konkurrensen sporrar oss att utveckla servicen ytterligare till våra kunder, och det är nu möjligt tack vare vårt nya, omfattande affärssystem som infördes i februari. Systembytet kommer att leda till effektivare rutiner och flöden, vilket minskar behovet av personella insatser, säger Plusenergis VD Lennart Hansson.

Personalneddragningen omfattar totalt 47 tillsvidareanställda. Plusenergis verksamhet bibehålls, förutom inkassoverksamheten som kommer att outsourcas. Bolaget kommer också fortsatt att ha kontor i både Göteborg och Trollhättan. Genom införandet av det nya affärssystemet är ambitionen att såväl befintliga som nya kunder ska få ännu bättre service.

- För att fortsatt vara ett långsiktigt, livskraftigt elhandelsföretag som attraherar många kunder är det nödvändigt att vi också i framtiden kan erbjuda ett brett utbud av tjänster och att servicen till kunderna är i fokus, konstaterar Lennart Hansson.

Den nya organisationen har utarbetats efter omfattande samverkan med lokala fackliga parter. Företaget och de fackliga organisationerna är överens om att åtgärder är nödvändiga. Plusenergi kommer att erbjuda uppsagd personal stöd att komma vidare till nya anställningar i samarbete med Trygghetsfonden.

- Omstruktureringen innebär ingen ändrad affärsinriktning, vår affärsidé och vision att Plusenergi ska vara det ledande elhandelsföretaget med Sveriges nöjdaste kunder ligger fortsatt fast, säger Lennart Hansson avslutningsvis.