Plusenergi höjer elpriset

Västsvenskarnas elhandelsföretag Plusenergi har beslutat höja tillsvidarepriset på el med 7,4 öre från och med den 15 april, en höjning med 15 procent. Nytt pris exklusive skatter och avgifter blir 56,9 öre/kWh samt 240 kronor/år. - Prishöjningen är ett resultat av den ovanligt kalla inledningen på året i kombination med lite nederbörd och höga priser på råvaror och utsläppsrätter, säger Jens Nordberg, Krafthandlare på Plusenergi.

Många av Plusenergis kunder har tillsvidarepris och det är de som nu får ett högre elpris. - Trots att tillsvidarepris oftast är det dyraste alternativet är det mycket vanligt, förmodligen beroende på att kunder som inte gör ett aktivt val av avtalsform automatiskt får tillsvidarepris, konstaterar Pia Borg, Produktansvarig på Plusenergi. Välj tvåårsavtal – sänk kostnaden när elpriset sjunker Plusenergi ser gärna att fler kunder med tillsvidarepris gör ett aktivt val och rekommenderar just nu ett tvåårsavtal med bytesrätt. Bytesrätten ger kunden möjlighet att teckna om avtalet och därigenom ta del av en eventuell prisnedgång. Utöver tillsvidarepris finns det två olika avtalsformer – Rörligt elpris och Fast elpris. Ett avtal med Fast elpris kan tecknas på upp till tre år medan avtalet med Rörligt elpris är löpande med ett pris som ändras varje månad. - Med tanke på att prisnivån historiskt sett är hög ser vi goda möjligheter till att den på ett par års sikt kan komma att sjunka. Detta inte minst med tanke på att nuvarande produktionsunderskott kommer att avhjälpas på sikt, tack vare den omfattande ökningen av elproduktion som planeras de närmaste åren inom såväl vindkraftverk och kraftvärmeverk som effektökningar i de svenska kärnkraftverken, säger Jens Nordberg. Ett tvåårsavtal med bytesrätt bör således vara gynnsamt för de flesta av Plusenergis kunder med tillsvidarepris. Byte av avtalsform kan man antingen göra genom att kontakta Kundservice på telefon 020-55 55 55 eller på Plusenergis hemsida www.plusenergi.se. Den nya avtalsformen träder i kraft redan dagen efter anmälan. För mer information, kontakta gärna: Marianne Järphag, Chef Affärsstrategi, tel 031-333 33 150