Plusenergi inför femårsavtal

Nu möter västsvenskarnas elhandelsföretag Plusenergi efterfrågan från kunderna och inför möjligheten att teckna femåriga elavtal.

- Efter sommaren har vi sett en tydlig tendens hos kunderna att vilja teckna långa avtal för att undvika alltför stora svängningar i elpriset. Vi vill försöka ha flexibla avtalslösningar för att kunna möta kundernas behov så långt det går, och har därför beslutat att erbjuda femårsavtal till de kunder som vill ha en längre bindningstid, säger Marianne Järphag, chef för Affärsstrategi på Plusenergi.

Den senaste tidens prisutveckling med höjda elpriser och stora prisändringar dag för dag beror på flera faktorer, däribland att flera kärnkraftsreaktorer har varit ur drift en längre tid. Den främsta orsaken är dock att en snöfattig vinter följdes av en osedvanligt torr sommar, vilket ledde till låga nivåer i vattenmagasinen.
- Dagens prisrörelser är till 99 procent hydrologiskt betingat. Rädslan för att det ska uppstå ett underskott i den hydrologiska balansen gör att priset accelererar när man försöker säkra priset för framtida leveranser, förklarar Mikael Jednell, chef för Krafthandel på Plusenergi.

Uppstår ett underskott på vatten måste istället fossila bränslen, t ex kolkraft eller oljekondens, tas till i produktionen av el. Sommarens torka har lett till att just detta har inträffat och marginalpriserna på oljekondens har aldrig tidigare varit lika höga.

Fortsatt stora variationer på Nord Pool
Det är i första hand elkunder som tecknat avtal med rörligt pris som påverkas av de stora prisändringarna, och för många av dessa kan ett femårsavtal vara ett intressant alternativ.
- Vi ser ingen stabilitet i börspriserna på Nord Pool utan tror att det fortsatt kommer att vara stora variationer på elpriset under hösten, och rekommenderar därför våra kunder att teckna avtal med fast elpris, säger Mikael Jednell.

De kunder som är intresserade av att teckna om sitt avtal till ett femårsavtal uppmanas att meddela detta till Plusenergi, antingen via hemsidan www.plusenergi.se eller genom att ringa Kundservice, telefon 020-55 55 55.