Plusenergi uppmanar sina villakunder att göra en extra avläsning efter rekordkylan

Som ett resultat av den rekordkalla vintern har såväl elpriset som elförbrukningen ökat hittills i år. För många elkunder som får fakturor som är baserade på preliminär förbrukning kan det innebära att dessa därmed är för låga. Detta kan leda till oväntat höga avstämningsfakturor längre fram. För att förebygga detta uppmanar nu Plusenergi sina villakunder att göra en extra avläsning av sina elmätare.

Det är inte bara vintervädret som slagit nya rekord i år, även elpriset har nått nya höjder. Orsakerna är flera, men den ovanligt kalla inledningen på året i kombination med lite nederbörd bidrar till dagens prisnivå. Under en sådan här lång, kall period höjer många värmen för att slippa frysa, samtidigt som det höga oljepriset får många villaägare med kombipannor att slå om och bara använda el. Vad man inte tänker på då är att kostnaden för uppvärmningen istället kommer på elfakturan längre fram. Läs av mätaren nu och undvik överraskningar senare i år För många villakunder som ännu inte fått fjärrmätare är risken uppenbar att årets första fakturor kommer att vara baserad på alltför låg förbrukning, vilket i sin tur gör att en efterföljande avstämningsfaktura kan bli oväntat hög. - För att undvika negativa överraskningar senare i år uppmana vi våra villakunder med elvärme att läsa av sina mätare och lämna mätarställningen till oss, säger Anna-Karin Johansson, enhetschef för fakturaenheten på Privatmarknad. Enkelt rapportera aktuella mätarställningen En extra avstämning av mätarställningen kan således vara på sin plats. Mätarställningen lämnas företrädesvis på Plusenergis hemsida www.plusenergi.se under ”nyhetskolumnen” eller under rubriken ”Lämna mätarställning”. Det går också bra att ringa in och meddela mätarställningen till Kundservice på telefon 020-55 55 55. För mer information, kontakta gärna. • Lena Moberg, Affärsstrategi, tel 031-333 31 41, mobil 073-069 71 41, e-post: lena.moberg@plusenergi.se _____________________________________________________________________________________________________ Kort om Plusenergi Med drygt 400 000 kunder är Plusenergi en av Västsveriges största leverantörer av el och energirelaterade tjänster. Bland kunderna återfinns såväl privata hushåll som företag och organisationer. Plusenergi har kontor i Göteborg och Trollhättan.