Plusenergis avtalsvillkor strider inte mot ellagen

Enligt nya ellagen ska kunder snabbt kunna byta elhandelsföretag. Med anledning av dagens artikel i GP vill Plusenergi förtydliga att bolaget följer den nya ellagen. Lagen motsäger inte Plusenergis särskilda villkor gällande avtalsformen ”Rörligt elpris” och enligt Svensk Energi (elföretagens branschorganisation) bryter Plusenergi inte mot ellagen.

- Vi välkomnar granskning från både våra kunder och andra intressenter runt om oss. Det är oftast reflektionerna från dem som påskyndar förändringar och skapar förbättringar, säger Marianne Järphag, chef för Affärsstrategi på Plusenergi.

Plusenergi träffade Konsument Göteborg, och bland annat Mats Danielsson, så sent som förra fredagen för att diskutera olika frågor och ta emot eventuella klagomål och synpunkter.

- Vi ser det som positivt att ha en löpande kontakt med Konsument Göteborg och uppskattar den öppenhet vi har oss emellan. Det är därför förvånansvärt att de uttalar sig felaktigt om oss – för våra avtalsvillkor strider inte mot ellagen. Vi skulle gärna se att även GP är med på våra träffar. Vi lurar aldrig våra kunder utan tror på öppenhet och ärlighet, fortsätter Marianne Järphag

Förbättringsarbete viktigt för Plusenergi
Svensk Energi startade 2004 ett omfattande förbättringsprogram – Kundoffensiven – för att försöka förbättra elbranschens förtroende hos kunderna. Arbetet resulterade i en mängd förbättringsförslag. I detta arbete ligger Plusenergi mycket högt över genomsnittet inom samtliga områden, vilket klart visar Plusenergis vilja att förbättras.

- Det är kunderna som avgör om vi är tillräckligt bra eller om vi kan bli bättre, och vi får aldrig bli nonchalanta eller för självgoda, menar Marianne Järphag.

Den verkliga besparingen när det gäller energi är tveklöst att försöka dra ner på sin förbrukning. Detta kan man med enkla medel göra själv och Plusenergi arbetar aktivt med att erbjuda energirådgivning.

- Under februari kommer vi att lansera vår nya webbaserade energirådgivning, www.villakollen.se. Kunden kan enkelt själv knappa in uppgifter och därefter få information och tips om hur de kan sänka sin förbrukning, och då även sina kostnader. All personal hos Plusenergi är utbildade i energirådgivning, men vi kan även erbjuda experthjälp för dem som vill ha det. Och det utan någon kostnad för kunden.

För mer information, kontakta gärna
- Marianne Järphag, chef för affärsstrategi, telefon 031-333 31 50

Fakta om ändringar i ellagen fr o m den 1 januari 2007

Vid årsskiftet ändrades några av reglerna i ellagen. Utgångspunkten för ändringarna är proposition 2005/06:158 om att stärka kundens ställning på elmarknaden.
Förkortad leverantörsbytesfrist
En anmälan om leverantörsbyte kan hädanefter göras senast den 15:e dagen i månaden innan leverantörsbytet skall ske, se 8 kap 6 § ellagen.
Elhandelsföretaget får därigenom längre tid på sig att anmäla till elnätsföretaget om att en kund vill byta elhandelsföretag. Å andra sidan innebär ändringen att elnätsföretaget får kortare tid på sig att hantera anmälan och säkerställa att leverantörsbytet sker vid den tidpunkt som anges i anmälan.