• plusenergi/

Svensk Kvalitetsindex för 2007 visar: Plusenergi uppvisar störst förbättring av alla elhandelsbolag

Plusenergis kunder är allt mer nöjda med företagets service och produkter. Svensk Kvalitetsindex igår publicerade undersökning om hur elbranschen motsvarar kundernas förväntningar visar att Plusenergi är det elhandelsbolag som gjort den största förbättringen jämfört med den senaste mätningen för ett år sedan.

- Det är mycket glädjande att förtroendet hos våra kunder fortsätter att utvecklas positivt. Trots ett turbulent år med systembyte och många nya rutiner har resultatet förbättrats, konstaterar Marianne Järphag, ansvarig för Handel på Plusenergi.

Svensk Kvalitetsindex är ett oberoende instrument för att mäta och analysera hur kunder och andra användare bedömer varor och tjänster i olika branscher, däribland elhandelsbranschen.

- SKI är en tung mätning som är viktig för oss. Den tillsammans med andra undersökningar visar om vi är på rätt väg eller om vi behöver förändra något, säger Marianne Järphag.

Stark ökning
Kundnöjdhet är det centrala måttet i SKI och visar hur kunderna ser på sitt nuvarande elhandelsföretag. Under det senaste året har kundnöjdhetsindexet för Plusenergi ökat från 57,7 till 60,2, vilket innebär att Plusenergi är det bolag på nationell nivå som gjort den största förbättringen bland privatkunder. Också bland företagskunder visar Plusenergi en stark ökning. Det är särskilt inom områdena produktkvalitet och servicekvalitet som Plusenergi gått framåt sedan senaste mätningen för ett år sedan.

Förändring i Profil från 2006 till 2007 Privatmarknad

Elleverantör Image Förvänt ProdQ ServQ Värde Nöjdhet Lojalitet Image
Vattenfall -0.3 -1.1 1.2 0.8 -0.6 1.8 -1.2 -0.3
Fortum 0.1 -3.8 -0.4 -0.8 -2.7 0.4 -3.7 0.1
Eon 1.5 -1.5 -0.5 -1.7 -2.6 -0.1 -2.3 1.5
Plusenergi 1.9 -1.6 2.2 2.4 -1.1 2.5 -2.0 1.9
Telge Energi 0.7 -2.2 -2.0 -2.6 0.7 2.0 0.6 0.7
Alla andra -0.7 -3.3 -0.6 -2.2 -2.5 -0.6 -2.8 -0.7
Branschen 0.4 -2.3 0.3 -0.9 -1.7 0.7 -2.1 0.4

Bra bemötande av kunder som klagar
Alla elbolagen lyckas tämligen dåligt i hanteringen av klagomål enligt sina respektive kunder. Dessa betyg har inte förbättrats i någon större omfattning under det senaste året. När det gäller hanteringen av klagomål är Plusenergi det bolag som får bäst betyg av sina kunder, det vill säga att de av Plusenergis kunder som klagar anser sig få ett bra bemötande.

Kundernas lojalitet till sitt nuvarande elhandelsföretag är generellt mycket låg, enligt SKI. Den har minskat jämfört med den senaste mätningen, vilket indikerar att kunderna upplever att tröskeln för att byta elhandelsföretag är låg.

- Vi har precis som de flesta elhandelsbolag problem med kundlojalitet. En stor del av våra kunder finns i Göteborg med omnejd, och i storstadsområdena är kundlojaliteten extra låg. Vi kommer att arbeta hårt under året för att förbättra den och siktar på ännu bättre resultat i nästa mätning, säger Marianne Järphag avslutningsvis.