Tre miljoner till vattensystem i Västra Götaland

Västsvenskarnas elhandelsföretag Plusenergi bidrar, via sin miljöfond för Bra Miljövalmärkt el, med tre miljoner kronor till projektet ”Biologisk Återställning i Rolfsåns vattensystem”. Projektet har som mål att lax och havsöring efter hundra års frånvaro åter ska kunna vandra upp i sjön Lygnern och Storån. – Vi är mycket glada över att vår miljöfond kommer till användning i ett projekt som så tydligt förbättrar miljön i Västra Götalands län, säger Pia Borg, produktansvarig på Plusenergi.

Sedan 1 januari 2003 går 0,15 öre/kWh av Plusenergis sålda Bra Miljövalmärkt el till en miljöfond för miljöförbättrande åtgärder. Miljöfonden uppgår till cirka tre miljoner kronor och disponeras av Svenska Naturskyddsföreningen. - Svenska Naturskyddsföreningen, som har beslutanderätt inom vilket område pengarna ska användas, har varit mycket måna om att hitta ett projekt som berör Västra Götalands län eftersom merparten av Plusenergis kunder finns här. Bra Miljövalmärkt el ger konkreta miljöåtgärder Projektet ”Biologisk återställning i Rolfsåns vattensystem”, som drivs av Länsstyrelsen i Västra Götalands län med Svenska Naturskyddsföreningen som finansiär, arbetar med åtgärder för att gynna naturvärden inom hela vattensystemet. Bland annat skall vandringshinder tas bort, fiskvägar byggas och biotopvård genomföras för att återfå livskraftiga populationer av lax och öring samt förbättra förhållandet för flodpärlmussla och ål. Totalt är det idag cirka tio procent av Plusenergis försålda el som är miljöklassad men målet är att öka siffran ytterligare. – Att miljöfonden nu kan bidra med tre miljoner kronor till återställandet av ett helt vattensystem i Västra Götaland visar på att de av våra kunder som köper Bra Miljövalmärkt el verkligen medverkar till konkreta miljöinsatser. För mer information, kontakta gärna: • Pia Borg, Produktansvarig, tel 031-333 30 42