Ålderssnöret på arbetsmarknaden går redan vid 50 – det ska nystartade Pluskommissionen ändra på

Report this content

Idag lanseras Pluskommissionen – ett initiativ för att få en mer positiv syn på livserfarenhet och bättre tillvarata all outnyttjad kompetens. I en Demoskopundersökning som kommissionen låtit göra anser 85% av svenska folket att det går en tydlig åldersgräns redan vid 50 år för när man inte längre är attraktiv på arbetsmarknaden. Trots det bedömda ointresset från arbetsgivarna uppger en majoritet att de vill jobba så länge de kan, även efter uppnådd pensionsålder.

- Attityderna till ålder i allmänhet, och till äldre i synnerhet, behöver ändras för att frigöra fler möjligheter under våra allt längre liv, säger John Mellkvist, generalsekreterare för Pluskommissionen och sedan många år tillbaka engagerad i åldersfrågor. Vi vill se en positiv förändring på en rad områden, exempelvis nyrekrytering. Vi är övertygade om att med fler plussare kvar på arbetsmarknaden så skapas ett mer hållbart arbetsliv för alla.

I Demoskopundersökningen anser 9 av 10 att man är som allra minst attraktiv på arbetsmarknaden efter fyllda 60 och det finns ingen skillnad i bedömningen mellan olika åldersgrupper. 6 av 10 vill helt avskaffa pensionsåldern.

Över 2,2 miljoner svenskar är idag 65+. Attityderna till seniorer är inte bara en arbetsmarknadsfråga utan också en demokratifråga. I Sveriges riksdag finns idag 10 ledamöter som är 65+. Inget statsråd i regeringen är över 65.

- Detta är ett enormt slöseri som vi måste ändra på. Sverige går miste om stora värden när en så stor och kapabel del av samhället hålls utanför. Pensionsnormen är dokumenterat stark, vilket får många att lämna arbetslivet trots goda förutsättningar och behov av att fortsätta. Detta samtidigt som många branscher har stora utmaningar med att hitta kompetent och erfaren arbetskraft, säger John Mellkvist.

Pluskommissionens huvudpartner är pensionsbolaget Skandia som sedan länge har ett starkt engagemang i att motverka ålderism på arbetsmarknaden.

- Vi är väldigt glada över att kunna möjliggöra Pluskommissionen som en ny kraft i svensk samhällsdebatt på ett viktigt område. Skandia kommer att bidra med vår expertis inom pension och hälsa och ser fram emot att tillsammans med kommissionen vara en del av att driva positiv förändring som gynnar såväl individ, företag som samhälle, säger Frans Lindelöw, Skandias koncernchef och VD.

För mer information kontakta John Mellkvist, Pluskommissionen, telefon 0708-957099 john.mellkvist@pluskommissionen.se

Pluskommissionen vill öka möjligheterna för den som är 65+ att verka på arbetsmarknaden och som demokratisk företrädare. Målet är att skapa plusvärden för både samhälle företag och individer.
www.pluskommissionen.se