Percy Nilsson säkrar likviditeten i PNB Entreprenad AB

Report this content

Percy Nilsson säkrar likviditeten i PNB Entreprenad - går in med 150 Mkr Percy Nilsson, koncernchef och huvudägare i PNB-koncernen, löser likviditetsproblemen i dotterbolaget PNB Entreprenad AB genom att privat garantera 150 Mkr. - Koncernen som helhet går mycket bra och problemen för den sydsvenska entreprenadverksamheten är av övergående art, säger Percy Nilsson. Dotterbolaget PNB Entreprenad har sitt kontorsnät i södra Sverige och arbetar inom koncernens traditionella verksamhetsområden Anläggning, Bygg, Byggservice samt Drift- och Underhåll. Trots god orderingång har bolagets likviditet försämrats under senare månader till följd av förfallna kundfordringar. - Vi arbetar med att få in pengarna och hoppas inom kort hitta en lösning. Det är dock inget som påverkar den dagliga verksamheten i dotterbolaget då likviditeten nu är säkrad. Alla betalningar till våra leverantörer sker inom normal kredittid, förklarar Percy Nilsson. PNB Entreprenad medverkar liksom flera andra av koncernens bolag i den nationella utbyggnaden av bredband och infrastruktur för tredje generationens mobilnät, 3 G. Exempelvis tecknade PNB tidigare i år ett ramavtal med Hi3G om etablering och byggnation av basstationer i Sverige, där PNB Entreprenad ansvarar för utbyggnaden i Malmöregionen. Percy Nilsson konstaterar att PNB-koncernen trots konjunkturavmattningen hela tiden haft en god orderingång. Redan i mitten av januari hade koncernen försäkrat sig om en orderstock motsvarande en tredjedel av budgeterad årsomsättning. Bland kommande, spännande projekt framhåller han Malmös uppmärksammade framtidsstadsdel Hyllie. - Arkitekttävlingen avgörs om någon månad. Därefter kan projektet ta form i verkligheten. Med evenemangsarena, upplevelsecentra, butiker, bebyggelse och järnvägsstation kommer Hyllie att bli en ny centralpunkt i Malmö. PNB-koncernen, Percy Nilsson Byggnads AB, är ett av Sveriges största företag inom bygg- och anläggningsbranschen. Koncernen har ca 2 300 anställda och omsättningen för 2002 beräknas till ca 3,8 miljarder kronor (www.pnb.se) För ytterligare information: · Percy Nilsson, koncernchef PNB AB, tel 040-680 08 00, mobil 0705-555 000. · Claes Persson, vd PNB Entreprenad AB, tel 040-680 08 00, mobil 0705-36 51 39. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020326BIT00990/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020326BIT00990/wkr0002.pdf