Världspremiär för ny tv-kanal

Report this content

Pocketfilm och PlayAd har slutit ett långvarigt och exklusivt samarbetsavtal. Tillsammans skapar de en ny kanal för nöje och drama Online. Kanalen får en möjlig räckvidd på 2 miljoner tittare vid starten i maj, för att nå ett universum med möjlig räckvidd på 5,5 miljoner vid höstens bredare lansering.

– Samarbetet är helt unikt, Pocketfilm och PlayAd är en match made in heaven. Vi är precis hemkomna från tv-mässorna i Cannes. Det finns inget liknande koncept på marknaden idag, säger Håkan Lindhé, vd för Pocket Media Group.

Samarbetet mellan parterna innebär att PlayAd tar fram en mediaspelare som enbart kommer att visa Pocketfilms produktioner. PlayAd distribuerar spelaren i sitt nätverk och säljer ytorna kring produktionerna. Pocketfilm producerar allt innehåll samt ansvarar för försäljningen i produktionerna.

– Vi har länge letat efter en partner som kan producera högkvalitativt innehåll exklusivt för vår spelare och vårt nätverk, och Pocketfilm är verkligen den perfekta partnern för oss. Jag är övertygad om att lanseringen av Pocketfilm nu kommer att bidra till en kraftig ökning av den rörliga annonseringen Online, säger Lars Blomberg, ordförande för PlayAd Media Group.

Premiären för den nya kanalen sker i maj med Kristian Luuks nya omtalade program. Till hösten kommer sedan kanalen lanseras brett via siter och applikationer för mobila medier. Målsättningen är att redan under 2012 ha startat 10 tv-produktioner och 4 drama-produktioner samt att ha uppnått över 100 mkr i bruttoreklamintäkter på rullande tolv månader.

Pocketfilm är en gratis kanal med TV och drama i korta format för smart-phones och tablets. Produktionerna målgruppsanpassas och tittarna aktiveras genom sociala medier. Bakom Pocketfilm står bland andra manusförfattare och regissör Håkan Lindhé, komiker och regissör Felix Herngren och manusförfattare och producent John Nordling.

PlayAd lanserades februari 2009 och PlayAd Media Group är idag ett av Sveriges största och snabbast växande oberoende mediabolag för all typ av videoannonsering Online. I PlayAd’s nätverk ingår idag ett hundratal premium-siter och flera tusen bloggar som sammantaget når över 5,5 miljoner unika webbläsare per vecka. PlayAd har sedan starten levererat framgångsrika kampanjer för över ett 100-tal olika annonsörer. Bolaget grundades av Tom Sundvik (Vd), Patrik Andrèn och Fredrik Grahn, och delägs idag också av BBE Private Equity genom Lars Blomberg samt US Strategi genom Ulf Sandberg (styrelseledamot) m fl.

För mer information:
Pelle Strandberg, + 46 709 66 28 33