Pocketgrossisten och Åhléns startar samarbete

Stockholm 2011-03-24

Pocketgrossisten och Åhléns inleder ett samarbete med start den 1 september 2011, samarbetet innebär att Pocketgrossisten övertar ansvaret för böcker på Åhléns samtliga 76 varuhus i Sverige.

Åhléns är en av Sveriges ledande detaljhandelskedjor. Företaget grundades 1899 och är idag ett av Sveriges starkare varumärken. På årsbasis besöker cirka 90 miljoner kunder något av Åhléns varuhus och butiker.

–Samarbetet är ett led i vår övergripande strategi som bygger på att vi inom Åhléns ska öka vårt fokus på att erbjuda kvinnor en unik mix av produkter inom mode, skönhet och heminredning - samtidigt som våra varuhus kan erbjuda mer, exempelvis böcker eller spännande mötesplatser. Pocketgrossisten är en ledande aktör inom sitt område och vi tror att samarbetet leder till att vi kan stärka vårt bokerbjudande, säger Mats Gärdsell, vd för Åhléns AB.

Pocketgrossisten AB grundades 1992 och startades för att hantera inköp och lager för Pocketshop. 1993 började Pocketgrossisten leverera pocketböcker till servicehandeln och strax därefter till dagligvaruhandeln. Sedan i mars 2010 ingår Pocketgrossisten i Bonnierförlagen AB.

– Vi är mycket stolta över att få förtroendet att samarbeta med Åhléns för att öka deras försäljning av böcker. Vår erfarenhet av att driva stora bokavdelningar med ett brett sortiment i dagligvaruhandeln, på flygplatser och andra platser gör att vi kan erbjuda Åhléns en bra helhetslösning, säger Thomas Thorhuus, vd för Pocketgrossisten.

För ytterligare information, kontakta:

Pocketgrossisten

Thomas Thorhuus, vd, tel 0707-604100

Åhléns

Mats Gärdsell, vd, tel. 08-402 83 01

Cathrine Westerberg Wigzell, Informationschef, tel. 08-452 89 46

Om Pocketgrossisten

I Pocketgrossistens sortiment ingår all kvalitetspocket som finns utgiven på svenska, i dagsläget cirka 1 800 titlar, samt cirka 800 engelska titlar via import. Utöver pocket lagerförs även ett stort sortiment av inbundna böcker som storpocket, presentböcker, kokböcker, barnböcker och reseguider. Pocketgrossisten erbjuder en anpassad lösning för alla typer av kunder, från inköp och distribution till att driva hela bokavdelningar med  en unik inredning. Pocketgrossisten ingår i Bonnierförlagen.

Om Åhléns

Åhléns är i dag ett av Sveriges starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 30 butiker i Norge. Vår vision är att vara kvinnans favorit genom att förbättra, förenkla och förgylla hennes tillvaro med en unik mix av moderiktiga och prisvärda produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns 3 000 skickliga medarbetare möter över 90 miljoner kunder varje år. 2010 omsatte Åhléns 4,7 miljarder. Åhléns ingår i detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se

Taggar: