St1 expanderar kraftigt i Sverige

St1 söker tillväxt genom att expandera sin stationskedja kraftigt i Sverige. Bolaget öppnade nyligen sin 20:de station vid riksväg E20 i Mariestad och inom loppet av detta år är ytterligare 30 nya stationer på kommande i Södra och Mellansverige. St1 har nu också importberedskap för flytande bränslen i Sverige.

Stationerna uppförs huvudsakligen i närheten av Södra och Mellansveriges stora befolkningscentra. I början av detta år hade St1 10 stationer i Sverige och expansionstakten är intensiv. Under resten av året öppnas i medeltal en ny station varje vecka. ”I slutet av året har St1 50 stationer i Sverige. Den snabba expansionen förbättrar affärsverksamhetens lönsamhet och skapar förutsättningar att effektivera logistiken. Vi har också hyrt cisternkapacitet i Göteborg, så att vi vid behov kan inleda bränsleimport till Sverige”, konstaterar Juha Kokko, VD för St1. St1 har fått ett gott mottagande i Sverige. ”Våra första stationer öppnades i Södra Sverige under sensommaren 2004. Från våra svenska kunder har vi fått rikligt med positiv feedback och önskemål att bygga nya stationer i nya städer och kommuner”, säger Kokko. Etanol och stationer som överskrider miljökraven St1:s svenska stationer byggs efter finsk distributionsstandard, varför de överskrider Sveriges miljökrav. ”Bestämmelserna som gäller stationer i Finland är strängare än de i Sverige, varför St1-stationernas miljöskydd är bättre än de traditionella servicestationskedjornas i Sverige. St1-stationerna har bl.a. HPDE-plastfolier runt mätarna för att förhindra nedsmutsning av marken. Dessutom är distributionsstationernas cisterner försedda med moderna nivåmätare som larmar vid eventuella läckor”, beskriver Kokko. St1 har också som första i Sverige börjat den landsomfattande distributionen av miljövänlig E85-etanol. Produkten är i jämförelse med konventionell 95E-bensin betydligt miljövänligare när det gäller utsläpp. Den består till 85 % av etanol och 15 % av bensin. St1-stationerna i Sverige underhålls från Finland inom ramen för företagets egen Stream driftsstyrsystem. Dessutom har varje station sin egen lokala stationsskötare. Mer information: St1:s verkställande direktör Juha Kokko tel. +358-9-7597 0514, mobil +358-44-741 2839 juha.kokko@st1.fi Kort om St1 St 1 Finland Oy är ett privat finskt energibolag som grundades 1997. Bolagets verksamhet utgörs huvudsakligen av bränsleförsäljning på 280 stationer i Finland och Sverige. St1 hade 2004 en marknadsandel om 10 % på den finska bensinmarknaden. St1 är med sin 24 man starka organisation och omsättning på 350 miljoner euro den mest effektiva aktören på marknaden. Bolaget erbjuder billigt, förstklassigt och miljövänligt bränsle. St1 utför ett banbrytande arbete med att implementera teknik i den egna verksamheten. Nu erbjuds även de finska elkunderna bolagets effektiva kunnande och förmånliga priser. Mer information på www.st1.se.