Zests sjunde säsong fick en glädjefull start i Tammerfors

Zest-programmet, som leds av Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland, inledde 3.9. sitt sjunde verksamhetsår på Tammela-stadion i Tammerfors med en vänskapsmatch i fotboll samt Fintelligens’ konsert. Under den gångna kampanjveckan har Zest-medlemmarna flitigt besökt skolor och träffat ungdomar.

Nya Zest-teammedlemmar för i år är skådespelaren och programledaren Jani Toivola, musikern Tommy Lindgren och skådespelaren Pamela Tola. I Tammerfors deltog också teammedlemmarna Veikka Gustafsson, Eva Wahlström, Lenni-Kalle Taipale, Tiia Piili och Samppa Lajunen. Teammedlemmarna besökte högstadieskolorna i Tammerfors under tiden 1–3 september och berättade utgående från sina egna erfarenheter om hur alla kan förverkliga sina drömmar och hitta sin begåvning. - Jag har en hel del minnen av olika slag från min egen högstadietid och en del minnen är mindre angenäma. De har ändå haft en stor betydelse för utformandet av min identitet. Sökandet och ångesten i tonåren hjälpte mig att hitta mina egna värderingar, passioner och styrkor, berättar Zest-nykomlingen Tommy Lindgren. Unga sporras att hitta sin begåvning I en vänskapsmatch i fotboll som ordnades på Tammela-stadion i Tammerfors i samarbete med Finlands Bollförbund fick högstadieeleverna spela fotboll tillsammans med Zest-teammedlemmar och spelare från Tampere United och Ilves. Lagen, som följde principen om rent spel, lotsades av de legendariska tränarna Ari Hjelm och Jussi Ristimäki. Under Zest-festen efter matchen bjöd Elastinen och Iso-H från Fintelligens på musik. Zest-medlemmarna har gjort cirka 1 000 Zest-besök och träffat mer än 220 000 unga under sina skolbesök. Besöken som har planerats tillsammans med sakkunniga är kostnadsfria för skolorna. Zests webbplats har också varit ett bra verktyg för ungdomar och lärare. - Zest-programmet kan väcka någons intresse att bli till exempel vetenskapsman eller -kvinna, konstnär, pilot, uppfinnare, hantverkare, idrottare eller bergsbestigare. När man hittar de egna begåvningarna och en entusiasm att utveckla dessa öppnas också möjligheterna till ett lyckligt liv. Zest betonar att varje ung människa behöver vänner, kamrater och vuxna som ger stöd. När man bemöter andra väl ger relationerna till andra människor trygghet och livsglädje. Vännerna hjälper också när det blåser motvind, funderar Kari Uusikylä, professor i pedagogik. Zests budskap behövs Zest är ett program om livsfärdigheter som är riktat till ungdomar i årskurserna 7–9. Programmet inleddes för sex år sedan i samarbete med Nokia. Nokia, som har varit med i projektet från första början, är övertygad om att det är viktigt att stöda utbildningsprogram för unga. - Finland behöver modiga och kunniga ungdomar som tror på sig själva. De sociala färdigheternas och samhörighetens betydelse ökar speciellt under svåra tider. Zest hjälper unga att utveckla dessa viktiga färdigheter, konstaterar direktör Esko Aho vid Nokia. Jan-Erik Stenman, VD för Veritas Pensionsförsäkring som är den andra huvudsamarbetspartnern i projektet, håller med Aho. - Barn och unga var de största förlorarna under den förra ekonomiska krisen. Nu om någonsin är det viktigt att ge de unga en bra grogrund och positiva förväntningar inför framtiden, sammanfattar Stenman.

Taggar: