Fredagen den 13:e lever inte upp till sitt rykte – flest skador inträffar i trafiken på måndagar

Fredagen den 13:e lever inte upp till sitt rykte som olycksdag – åtminstone inte ur bilisternas perspektiv. Pohjola Försäkrings statistik berättar när det i själva verket inträffar flest olyckor och vem som drabbas.

Fredagen den 13:e är internationellt känd som en olycksdag, men åtminstone de fordonsolyckor som anmälts till Pohjola Försäkring stöder inte denna myt.

– Dagen sticker inte ut i vår statistik, eftersom den infaller under olika årstider och olika väderförhållanden varje år. Inte heller denna fredag förväntar vi oss något särskilt stort antal fordonsskador. Det kan visserligen regna på olika håll i Finland, och de som kör till sina helgaktiviteter bör iaktta en sund försiktighet, kommenterar Kristian Hiljander, ansvarig direktör för Pohjola Försäkrings fordonsförsäkringar.

Fredagen är inte heller annars någon särskilt oturlig dag enligt försäkringsstatistiken. Enligt Hiljander är skadorna ganska jämnt spridda över vardagarna, även om något fler skador verkar inträffa på måndagar än andra dagar.

– Helgerna är lugnare, och på söndagar inträffar i genomsnitt det minsta antalet fordonsskador.

Vilken är i verkligheten den största olycksdagen?

När man ser till fordonsskador var förra årets verkliga olycksdag måndagen den 27 november 2023.

– Då var det ovanligt kallt för årstiden, och i delar av landet uppmättes till och med köldrekord. Kyla orsakar ofta bekymmer för bilister särskilt på vardagar: när man ska åka till jobbet händer det att bilen inte startar, beskriver Hiljander.

Den största olycksdagen i trafiken hittills under 2024 har varit den 2 januari, då den stränga kölden orsakade många skador som krävde bilräddning. Hiljander lyfter också fram tisdagen den 23 april, då det inträffade ovanligt många kollisioner för årstiden.

– Orsaken var ändå inte otur utan exceptionella väderförhållanden, då en sen köldknäpp överraskade bilisterna med rekordmycket snö. Många hade redan hunnit byta till sommardäck, vilket ökade antalet olyckor, berättar Hiljander.

– Vi har ändå ett kvartal av året kvar, så det är möjligt att vi ännu har den största olycksdagen i trafiken framför oss.

Unga män i Nyland löper störst risk att hamna i kollisioner

Finns det någon grupp av förare som är särskilt olycksbenägen enligt statistiken?

Enligt de skadeanmälningar som gjorts till Pohjola Försäkring är unga män mest benägna att hamna i kollisioner: manliga förare under 20 år råkar ut för 30 procent fler olyckor än kvinnor i samma ålder och 140 procent fler än män i åldern 40–44 år.

När åldern och erfarenheten av körning ökar minskar skadefrekvensen och könsskillnaderna jämnas så småningom ut. Från 70 års ålder och framåt blir skadefrekvensen igen högre.

Geografiskt sett inträffar många kollisioner i de landskap som har stora tätorter, varav Nyland ligger i toppen när det gäller skadefrekvensen.

– Jag skulle ändå inte kalla unga nyländska män för otursförföljda förare, eftersom antalet kollisioner och möjligheterna att undvika dem vanligen beror på var man rör sig och hur mycket, samt hur föraren själv beter sig i trafiken. I stället för att lita på turen bör man satsa på att vara uppmärksam i trafiken, säger Hiljander.

Ytterligare information:

OP Gruppens kommunikation, tfn 010 252 8719, viestinta@op.fi

Pohjola Försäkring är den ledande skadeförsäkraren i Finland med totalt 2,5 miljoner privat- och företagskunder. Bolaget erbjuder omfattande skadeförsäkringstjänster för såväl privatkunder som företag och samfund. Pohjola Försäkring är en del av OP Gruppen, som är den största finansgruppen i Finland.