Apotekets avreglering öppnar dörren för tysk storsäljare

Report this content

I Tyskland är NYDA® en storsäljare för behandling av hårlöss. I och med avregleringen av Apoteket öppnas nu dörren för den svenska marknaden. – Detta kommer att öka valfriheten för svenska konsumenter och ge oss en möjlighet att erbjuda ett väldigt bra medel mot hårlöss, säger Annelie Linjer, produktansvarig för NYDA® på läkemedelsföretaget Pohl Boskamp i Sverige.

Första juli avreglerades det svenska Apoteket. Det innebär att andra aktörer än Apoteket tillåts sälja apoteksprodukter i Sverige. Flera internationella apotekskedjor förbereder sig nu för en etablering i Sverige och redan planerar vissa svenska kedjor inom dagligvaruhandeln att öppna speciella apoteksavdelningar. NYDA® finns sedan tidigare på Familjeapoteket.se och sedan 1 augusti 2009 även på Foxfarmaci på Vasagatan i Stockholm, en av flera nya aktörer på den svenska apoteksmarknaden. Marknaden öppnas nu såväl för nya apotek som för produkter som tidigare stått utanför apoteken. – Det är jättespännande tycker vi. Det blir en ökad valmöjlighet genom att sortimentet kommer att breddas, vilket är bra för konsumenten. Dessutom är jag övertygad om att servicenivån kommer att öka, säger Fredrik Skepp, delägare, och operativt ansvarig för utvecklingen av Foxfarmaci på den svenska marknaden. Det tyska hårlösspreparatet NYDA® är en av många bra produkter som nu får möjlighet att nå ut bredare till de svenska konsumenterna. – NYDA® är en unik dimetikonlösning som kväver hårlössen med bara en behandling. I Tyskland är vi det marknadsledande medicintekniska preparatet mot hårlöss, men här i Sverige har vi haft svårt att nå ut på svenska marknaden på grund av Apotekets monopol, säger Annelie Linjer. NYDA® är en produkt baserad på dimetikonolja (silikon) som bara kräver en behandling, till skillnad från andra medel mot hårlöss på marknaden. – En kur för en familj har tidigare kunnat bli väldigt dyr eftersom man måste behandla varje person två gånger. Med NYDA® räcker det med en behandling, vilket är både praktiskt och ekonomiskt, säger Annelie Linjer. Västra Götalands läns landsting rekommenderar silikonbaserade preparat som förstahandsalternativ. Även Smittskyddsinstitutet är positiva. – Vi ser en klar fördel med silikonbaserade preparat. De är mer effektiva än de gamla preparaten, säger Johan Lindh på Smittskyddsinstitutet. NYDA® har trots detta inte funnits på svenska apotek. Ett begränsat antal produkter väljs ut av Apoteket, och av olika anledningar har flera effektiva och väldokumenterade produkter haft svårt att ta sig in i sortimentet. – Genom avregleringen får våra produkter nu möjlighet att nå ut till konsumenterna via andra återförsäljare av apoteksprodukter. Det tycker vi förstås är väldigt bra, och jag tror att vi kan bli lika framgångsrika i Sverige som vi är i övriga Europa, säger Annelie Linjer.