Point 65 Kayak Center Malmö slår ett slag för renare stränder: Hyr kajak – betala med sopor

Report this content

Malmöborna älskar att paddla, och allt fler hyr eller köper kajak för att upptäcka Malmö från vattnet. Men det finns mycket skräp längs kanalen och i vattnet runt Malmö. I dagarna drar Point 65 Kayak Center Malmö igång en kampanj för renare stränder; fyll två påsar med sopor och få halva hyran tillbaka.

– Målet är att få in 25 000 liter sopor under säsongen, och att Malmö ska bli ännu vackrare på köpet, säger Axel Öhman, ansvarig för Point 65 Kayak Center Malmö.

Point 65 Kayak Center Malmö är stadens största kajakbutik och ligger längs kanalen på Norra Vallgatan. Förutom försäljning av kajaker och tillbehör erbjuder Point 65 Kayak Center uthyrning, organiserade paddlingar, kurser och gratis testpaddling. Det gör att många paddlare varje säsong utgår från Point 65 Kayak Centers brygga.

Måndagen den 30 maj startar Point 65 Kayak Center Malmö ett upprop för renare stränder i Malmö.  Alla som hyr en kajak i sommar har möjlighet att ta med sig två 30-liters påsar när de ger sig ut på paddlingen. Om de plockar påsarna fulla med skräp under kajakturen behöver de bara betala halva dagshyran på 199 kronor. Soppåsarna får plats i kajakens lastluckor även när de är fyllda.

– När man glider ljudlöst i en kajak och ser Malmö från vattnet vill man inte behöva kryssa mellan plastpåsar, ölburkar och gamla förpackningar som kastats av tanklösa personer. På det här sättet hoppas vi kunna hjälpa till med att göra Malmö till en renare stad, säger Axel Öhman.

Ju fler paddlare ju renare Malmö

Om Point 65 Kayak Center Malmös alla hyrkunder skulle nappa på erbjudandet skulle mer än 50 000 liter skräp försvinna från Malmös stränder under säsongen.

– Ju fler paddlare ju renare stad. Jag tror att många rätt snabbt kommer att se skillnad, säger Axel Öhman på Point 65 Kayak Center Malmö.

Gratis prova på-paddling hela sommaren

Under sommaren anordnar Point 65 Kayak Center Malmö gratis prova på-paddling för allmänheten. Deltagarna utrustas gratis med kajak, flytväst och andra tillbehör.

Om du som journalist vill följa med, hör av dig till Axel Öhman enligt nedan.

Pressbild på bland annat skräpplockning kan hämtas på www.point65.com/press (press/admin) och vidare under ”press releases”.

Point 65 Kayak Center Malmö är stans största kajakbutik och ligger på Norra Vallgatan 28.

Telefon till Point 65 Kayak Center Malmö är 040-30 31 05, öppet tis-fre 11-19, lör 10-15.

För mer information, kontakta:

Axel Öhman, ansvarig för Point 65 Kayak Center Malmö, 0701 466 033, axel@point65.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: