Stå upp och paddla med första delbara brädan

Report this content

Först ut var USA, nu följer resten av världen efter. Stand up paddling, SUP, är världens snabbast växande paddelsport. SUP är vad det låter som, att man stående paddlar en surf-bräda modell större med en enbladig paddel.

Det svenska företaget Point65 Sweden har tagit fram världens första delbara SUP-bräda, och efterfrågan är redan stor.

– SUP är galet kul, men brädorna är otympliga att transportera och förvara. Point65 Rum Runner är delbar och går enkelt och snabbt att stuva in i bilen eller förvara i lägenheten, säger Richard Öhman, grundare av Point65 Sweden.

Vattensporten SUP växte fram på Hawaii för surfare som ville ge sig ut när vågorna var för små för vanliga surfbrädor. Sporten har vuxit snabbt och många uppskattar att den är rolig, lätt att lära sig och snabbt ger ökad styrka, uthållighet och balans. I dagarna presenteras Point65 Rum Runner som är speciellt framtagen för att paddla i lugna vatten, är stadig och har ett så kallat deplacementskrov som passar bättre att paddla när det saknas vågor.

– Brädan är faktiskt stadigare än den ser ut. Med lite vind i ryggen kan man snabbt komma långa sträckor och det går också att använda brädan i många olika typer av vatten, säger Richard Öhman.

Point 65 Sweden är Skandinaviens ledande kajakvarumärke och ett av världens snabbast växande kajakföretag med försäljning i 41 länder. Företaget utvecklar och producerar kajaker och har också en kajakkedja med ett antal upplevelsecenter runt om i Sverige.

Gensvaret på nya Point65 Rum Runner har varit enormt, redan har flera av världens största sport- och outdoorhandlare lagt ordrar, och fler är på väg.

– Vi hade aldrig kunnat drömma om ett sådant här gensvar, framför allt från USA, Tyskland, Australien, Mellanöstern, Frankrike och Skandinavien. Förutom stora handlare som REI, Dick’s Sporting Goods och LL Bean har även till exempel handlare i Schweiz köpt för att paddla i alpsjöarna, säger Richard Öhman.

Point65 Rum Runner består av tre sektioner; för-, mitten- och akterdel där mittendelar finns i två storlekar (3,5 meter och 3, 8 meter).

Point65 Rum Runner finns att köpa hos handlare från våren 2014 och kostar cirka 10 000 kronor. För att hitta återförsäljare, gå in på http://www.point65.se/kategori/2/butiker.html

Välkommen till vår monter B14:32 på Vildmarksmässan på Stockholmsmässan                  den 7-9 mars för att titta, känna och prova.

Vill du prova en Point65 Rum Runner i vattnet? Ta kontakt med Richard Öhman, se nedan.

För mer information, gå in på www.point65.se

För högupplösta bilder och film, gå in på www.point65.com

För mer information, kontakta:

Richard Öhman, grundare Point 65, 070 756 33 26, richard.ohman@point65.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Point 65 Kayak Centers, hemsida: www.point65.se

Point 65 Kayak Centers är Sveriges ledande kedja av upplevelsecentrum där man, under trygga former kan köpa kajaker och tillbehör, hyra kajak, genomgå paddlingskurser och följa med på organiserade paddlingsturer.

Point 65 Kayak Center finns i: Göteborg - Norrköping - Stockholm/Solna - Gävle - Malmö – Västerås samt ett antal uthyrningsställen runt hela Sverige.

Point 65 Kayaks Sweden, hemsida: www.point65.com

Point 65 Kayaks Sweden, grundat 1996, är Skandinaviens ledande kajakvarumärke och en av världens snabbast växande kajakföretag med försäljning till mer än 30 länder. Paddlingslegenden Nigel Foster är utvecklingsansvarig på Point 65. Point 65 erbjuder 15 olika modeller, från de innovativa delbara Apollo Tequila! Martini, Mercury & Rum Runner till prisvärda instegskajaker i plast och avancerade turkajaker i komposit.

Taggar: