Företagshemligheter försvinner med datorn i taxin

Report this content

Internationell undersökning bland 900 taxiförare visar att glömska resenärer lever farligt när de lämnar kvar datorer och mobiltelefoner i bilen.

En ny undersökning som genomförts i nio länder över hela världen av det svenska IT-säkerhetsföretaget Pointsec pekar på att ett stort antal datorer och mobiltelefoner blivit kvarglömda i taxibilar. Jämfört med motsvarande undersökning för tre år sedan har feno¬menet blivit mycket vanligare i dag. Enbart i Stockholm har under det senaste halvåret uppskattningsvis 5 825 mobiltelefoner tappats av taxikunder, liksom 376 handdatorer och 47 bärbara PC. Såväl företag som privatpersoner riskerar då att förlora viktig, hemlig eller känslig informa¬tion som lagras, oftast helt oskyddad och lätt tillgänglig för den som får tag i utrustningen. De mobila IT-användarna gör därför klokt i att utnyttja säkerhetsåtgärder som lösenords¬skydd och kryptering, vilka finns tillgängliga både för bärbara PC, handdatorer och de senaste ”smarta” mobiltelefonerna med inbyggda datorfunktioner. Den nya undersökningen visar speciellt att företag och myndigheter som utnyttjar distansarbete och mobila IT-lösningar är mycket sårbara om medarbetare tappar bort datorer och mobiler eller blir bestulna på sin utrustning, då den utnyttjas för att lagra hemliga eller känsliga uppgifter som riskerar att falla i orätta händer. En stark trend som understryker de ökade riskerna är att ”smarta” mobiltelefoner med avancerade datorfunktioner blir allt vanligare. Dessa kan bland annat utnyttjas för e-post och dokumenthantering och har kapacitet för att lagra stora datamängder. Exempelvis rymmer storsäljaren Sony Ericsson P910i upp till 64 Mbyte, vilket räcker till hundratals bilder eller tusentals textdokument och e-postmeddelanden. I orätta händer innebär sådan information allvarliga hot mot såväl säkerheten som den personliga integriteten. – Det är ingen tvekan om att säkerhetsproblemen växer i takt med att det blir allt popu¬lärare att arbeta mobilt. Vi ser att användarna har blivit allt mer beroende av sina mobila IT-hjälpmedel och att de lagrar växande mängder med känslig information. Samtidigt är det fortfarande ett fåtal som bryr sig om att ta säkerhetskopior eller skydda sina data, säger Peter Larsson, VD för Pointsec. Pointsecs undersökning bygger på uppgifter från mer än 900 taxiförare i storstäder som London, München, Stockholm och Köpenhamn. Pointsec genomförde samma typ av undersökning även för tre år sedan, och en jämförelse mellan resultaten visar att det i dag är många fler bärbara PC och handdatorer som glöms bort. – Vårt råd till mobila användare som fått sin utrustning genom jobbet är att prata med IT-avdelningen för att få den att lösa de övergripande problemen med mobil IT-säkerhet. Det är fel att lägga allt ansvar på de enskilda användarna – och lösningar som förutsätter att varken stöld eller glömska får förekomma är helt enkelt inte mogna för professionellt bruk, säger Peter Larsson. Lagkrav förbättrar IT-säkerheten Ett annat allvarligt hot är identitetsstöld – med tillgång till en bärbar dator eller ”smart” mobiltelefon kan en tjuv eller hacker utnyttja ägarens användaruppgifter och system¬inställ¬ningar för att ta sig in i interna IT-nätverk och Internet-banker. Stulna identiteter som utnyttjas för brott är ett snabbt växande problem – i Storbritannien uppskattar myndig¬heterna att stulna identiteter orsakar kostnader på omkring 20 miljarder kronor om året. – En ljuspunkt är att myndigheter och lagar nu börjar ställa formella krav på IT-säkerheten. Även om detta sker i långsam takt så är det mycket troligt att vi kommer att få se rättsliga åtgärder vidtas mot företag eller myndigheter som underlåtit att skydda viktig information, säger Peter Larsson. Svenskar inte slarvigast Pointsecs undersökning visar tydligt att problemen med dator- och dataförluster är i stort sett desamma över hela världen. Och att problemen även växer i omfattning visar jäm¬förelsen i London, där undersökningen genomfördes förra gången för tre år sedan. Där uppges 71 procent fler bärbara PC och 450 procent fler handdatorer ha tappats bort i taxi¬bilar jämfört med den första undersökningen. Sammantaget är det också britterna som verkar tappa bort flest IT-prylar i sina taxibilar: undersökningen pekar på att det i London glömdes 63 000 mobiltelefoner (tre för varje taxibil), 5 800 handdatorer och 5 000 bärbara PC under det halvår som enkäten avser. Svenskarna framstår i undersökningen som genomsnittligt slarviga med sina datorer. Norrmännen håller bäst reda på sina mobiltelefoner, medan de glömmer kvar fler hand¬datorer och bärbara PC än svenskar, finländare och tyskar. Taxin är ändå ett säkert ställe att tappa bort din mobil För våra tankspridda kollegor finns det också goda nyheter i resultatet av undersökningen – för den som tappar bort sin dator eller mobiltelefon är nog en taxi det bästa stället att göra det. Undersökningen visar nämligen att över 80 procent av taxipassagerarna hade fått tillbaka sina förlorade mobiltelefoner, och att nästan alla – 96 procent – av de bort¬tappade datorerna kom tillrätta, tack vare att taxichaufförer och taxibolagen lyckats spåra de rätta ägarna. Inte bara borttappade mobiler, utan juveler, barn och husdjur…….. Taxiförarna fick också svara på vad som var de underligaste sakerna som glömts kvar i deras bilar. I London, München och Stockholm upptäcktes ett avsevärt antal sexleksaker, och taxiförare i alla städer har hittat ett flertal kvarglömda kondomer. En övergiven baby, diamanter värda miljoner och olika slags husdjur har också rapporterats. I München blev en förare rejält omtumlad när han vände sig om och upptäckte att passa¬geraren var död. Och i Stockholm var det bara damen i ett festande par på hemväg som klev ur när taxin var framme – den sovande maken glömdes kvar i baksätet. Det visade sig också att det heller inte är ovanligt att taxiförare upptäcker tappade löständer och proteser i sina bilar – dessa blev alla lyckligt återförenade med sina tacksamma ägare! Om Pointsecs taxiundersökning 2005 års taxiundersökning har genomförts av det svenska IT-säkerhetsföretaget Pointsec i nio storstäder över hela världen: London, Sydney, Paris, München, Oslo, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn och Chicago. Över 900 taxiförare har besvarat enkäten. Siffrorna i sammanställningen utgår från enkätsvaren samt det totala antalet taxibilar i respektive stad. För frågor och mer information, kontakta: Christine Blinke, PR- och marknadsdirektör, Pointsec. tel. 08-459 54 46, e-post: christine.blinke@pointsec.com