Pointsec får order från japansk partner

Licensvärdet uppgår till 9,4 MSEK

Protect Datas dotterbolag Pointsec, världsledande inom mobil säkerhet, har fått en order från en japansk partner. Ordern avser leverans av Pointsecs säkerhetslösning. Licensvärdet uppgår till 9,4 MSEK, vilket kommer att intäktsföras under första kvartalet 2006. Pointsecs krypteringsprogramvara för mobila enheter säkerställer att hela eller delar av en minnes¬enhet kan krypteras i realtid, så att informationen bara blir tillgänglig för en behörig användare. Pointsec har uppnått sin position som den främsta leverantören av lösningar för mobilt dataskydd bland annat för att man erbjuder den bästa säkerheten med fler och högre certifieringar än någon annan jämförbar lösning och ett starkt stöd för driftsättning och underhåll genom central administra¬tion. Pointsec har också marknadens bredaste stöd för olika IT-plattformar. Lösningen stödjer bland annat bärbara och stationära PC med Windows och Linux, smartphones och handdatorer baserade på Symbian-, Microsoft- och Palm-plattformarna, samt flyttbara minnesenheter. Pointsec har hjälpt en rad företag och myndigheter över hela världen att anpassa sig till de nya säkerhetskrav som kommer från USA och Europa, exempelvis Sarbanes-Oxley, Basel 2 och EU:s Dataskyddsdirektiv. Att säkerställa att man håller sig inom ramen för dessa regelverk blir allt oftare en förutsättning för att bedriva affärsverksamhet på världsmarknaden. För frågor och mer information, kontakta: Thomas Bill, VD Protect Data AB, tel. 08-459 54 00