Pointsec ny medlem i Microsofts SecureIT Alliance

Medverkar i branschsamarbete för högre säkerhet på Microsofts systemplattform

Proctect Datas dotterbolag Pointsec har anslutit sig till SecureIT Alliance, ett branschsamarbete som syftar till att erbjuda bättre säkerhetslösningar för Microsofts systemplattform. Som medlem av SecureIT Alliance kommer Pointsec att arbeta för att förstärka säkerheten för applikationer på Microsofts plattform och för att erbjuda mer tillförlitliga IT-lösningar till sina kunder över hela världen. – Många företag och myndigheter visar allt större omsorg om användarnära IT-säkerhet – en naturlig reaktion på de händelser som regelbundet uppmärksammas när känslig information som lagrats i borttappade eller stulna datorer kommit på avvägar. Vi välkomnar Pointsec och deras gedigna kunnande inom hårddiskkryptering för stora företag och organisationer, säger Gerry Albert, gruppchef inom SecureIT Alliance. SecureIT Alliance är en sammanslutning för leverantörer av produkter och tjänster som är avsedda att förstärka säkerheten på Microsofts applikationsplattform. Medlemmarna kommunicerar och samverkar genom alliansens webbplats (www.secureitalliance.org), där de utbyter erfarenheter om kommande produkter, utveckling och tester. Scenarier med olika säkerhetshot kan simuleras genom en interaktiv, sluten webbportal för utvecklare. – Allt fler företag upptäcker riskerna med att känslig information kan komma på avvägar genom användarutrustning som blir stulen, tappas bort eller tas ur drift. Detta leder till säkerhetskrav som förutsätter datakryptering för bärbara och stationära PC, mobila enheter och flyttbara minnen. Som marknadsledare inom kryptering för användarsystem menar vi på Pointsec att branschsamarbete har stor betydelse för att hjälpa stora organisationer att skapa ett starkare skydd för sina informationsresurser i dagens IT-miljö. Därför ser vi fram emot ett produktivt samarbete inom SecureIT Alliance, säger Peter Larsson, VD för Pointsec. Pointsecs krypteringsprogramvara för mobila enheter säkerställer att hela eller delar av en minnesenhet kan krypteras i realtid, så att informationen bara blir tillgänglig för en behörig användare. Pointsec har uppnått sin position som den främsta leverantören av lösningar för mobilt dataskydd bland annat för att man erbjuder den bästa säkerheten med fler och högre certifieringar än någon annan jämförbar lösning och ett starkt stöd för driftsättning och underhåll genom central administration. Pointsec har också det bredaste stödet för olika IT-plattformar, bland annat bärbara och stationära PC med Windows och Linux, smartphones och handdatorer baserade på Symbian-, Microsoft- och Palm-plattformarna, samt flyttbara minnesenheter som USB-minnen och CD-skivor. Pointsec har hjälpt en rad företag och myndigheter över hela världen att anpassa sig till de nya säkerhetskrav som kommer från USA och Europa, exempelvis Sarbanes-Oxley, Basel 2 och EU:s Dataskyddsdirektiv. Att säkerställa att man håller sig inom ramen för dessa regelverk blir allt oftare en förutsättning för att bedriva affärsverksamhet på världsmarknaden.