• Pointsec/

Pointsec rekryterar VD till nytt dotterbolag som förstärker närvaron på mobilmarknaden

Christopher Grahn har tillträtt som VD för Pointsecs nybildade dotterbolag Pointsec Wireless Solutions.

Pointsec Mobile Technologies har rekryterat Christopher Grahn som VD för dotterbolaget Pointsec Wireless Solutions, som utvecklar och marknadsför krypteringslösningar mot mobilmarknaden. Pointsec Wireless Solutions bildades i april 2006 som ett helägt dotterbolag. Syftet är att renodla Pointsecs erbjudande till mobiloperatörer, mobiltelefontillverkare och lösningsleverantörer inom mobil kommunikation.

Pointsec ligger i täten för utvecklingen av krypteringslösningar för mobila användare och stödjer fler plattformar och fler slags mobil utrustning än någon konkurrent på denna marknad, där smartphones och avancerade mobilapplikationer som pushteknik för e-post snabbt breder ut sig bland professionella användare.

Christopher Grahn har från 2000 till 2006 varit VD för Ascade Telecom Software. Där genomförde han bland annat en strategisk omorientering av företaget, från Internet-konsultverksamhet till att Ascade blev en internationellt marknadsledande leverantör av mjukvara för operatörsmarknaden. Christopher har även tidigare erfarenhet som managementkonsult vid PricewaterhouseCoopers, med inriktning på strategi inom telekommunikationssektorn. Före Christopher Grahns tillträde den 1 september har Protect Datas tidigare koncernchef Thomas Bill varit tillförordnad chef för Pointsec Wireless Solutions.

– Christophers breda erfarenhet från strategisk försäljning inom telekombranschen och stora kunnande om att bygga upp en global verksamhet är egenskaper som vi har understrukit vid nyrekryteringen av chef till Pointsec Wireless Solutions. Han blir en värdefull förstärkning för Pointsec inom ett område där vi förväntar oss en betydande tillväxt, säger Peter Larsson, VD för Protect Data / Pointsec.

– Pointsec Wireless Solutions har ett starkt utgångsläge. Vi förfogar över marknadens främsta produktportfölj för säkerhet på mobila klienter och har redan etablerat en global kundbas. Vi har visat att vi har förmågan att anpassa oss till de speciella krav som mobilmarknadens aktörer ställer på sina leverantörer, säger Christopher Grahn.

För frågor och mer information, kontakta:
Peter Larsson, VD Protect Data / Pointsec, tel. 08-459 54 00
Christopher Grahn, VD Pointsec Wireless Solutions, tel. 08-459 54 00,