Pointsec samarbetar med ActivIdentity för starkare dataskydd på PC

Användaridentifiering med smarta kort och USB-nycklar integreras med Pointsecs krypteringslösning.

Pointsec, världsledande inom mobil datasäkerhet, har inlett ett samarbete med ActivIdentity. Samarbetet innebär att krypteringslösningen Pointsec for PC nu enkelt kan samverka med Activ¬Identitys produkter för säker användaridentifiering, som bygger på smarta kort samt ActivKey, USB-baserade hårdvarunycklar. Genom att kombinera Pointsecs kryptering med tvåfaktorsautentisering från ActivIdentity förstärks skyddet för användarnas data.

– Det växande antalet mobila IT-användare i företag och myndigheter medför ökade risker för att avslöja känslig information om kunder och verksamhet. Genom att integrera Pointsecs krypteringsmjuk¬vara med ActivIdentitys lösningar för stark autentisering kan vi möta det växande behovet av ett starkt skydd mot informationsläckage som orsakas av stulna, borttappade eller avställda datorer. ActivIdentity är branschledande inom digital identifiering och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med dem under de närmaste åren, säger Peter Larsson, koncernchef för Pointsec / Protect Data.

Pointsec har integrerat sin lösning Pointsec for PC med ActivIdentitys smarta kort och USB-nycklar som tillsammans med klientmjukvara (ActivClient och Applets) ger ett starkt skydd för användardata. Tack vare denna lösning kan företag och myndigheter få det skydd, integrerat och klart, som de önskar för åtkomst till information som lagras på bärbara och stationära datorer. ActivClient-mjukvaran stöder också en rad andra säkerhetsapplikationer såsom nätverksinloggning (Windows Smartcardlogon), fjärråtkomst (VPN, Web), liksom kryptering och digitala signaturer som skydd för e-post och dokument. Användare slipper också komplexa lösenord och frekventa lösenordsbyten då lösningen endast kräver en PIN för att logga in, vilket underlättar administrationen.

– Företag och myndigheter efterfrågar allt oftare säkerhetslösningar med tvåfaktorsautentisering och
de vill förbättra kontrollen över hur information om verksamheten görs tillgänglig. Nu kan de kombinera stark identifiering med diskkryptering som skyddar alla data på bärbara eller stationära datorer. Pointsec ligger i täten inom mobilt dataskydd och med de integrerade lösningarna blir det enkelt för våra gemensamma kunder att lägga till ett viktigt skyddslager för deras användare, säger Marc Hudavert, Europachef på ActivIdentity.

Pointsecs krypteringslösning skyddar hela hårddisken på en bärbar eller stationär PC i realtid, så att informationen bara blir tillgänglig för en behörig användare. Genom fullständig hårddiskkryptering skyddas operativsystemet och känsliga systemfiler så att alla eventuella säkerhetshål täpps till.

Pointsecs arkitektur för åtkomstkontroll, Multi-Factor Authentication Engine, förenklar arbetet med att införa och administrera ett andra steg för användaridentifiering, exempelvis genom en USB-nyckel eller ett smart kort. Den gör att man slipper kostsamma och oflexibla specialanpassningar för att integrera funktioner för åtkomstkontroll och kryptering.

För frågor och mer information, kontakta:
Peter Larsson, koncernchef Protect Data / Pointsec, tel. 08-459 54 00