Skärpt flygsäkerhet skapar nya utmaningar för mobil IT-säkerhet

Nya bestämmelser för bagagekontroll på flyget gör att allt fler bärbara datorer glöms kvar.

Flygpassagerare som tar med sig sin bärbara dator ombord måste numera plocka ut datorn ur hand¬bagaget så att den kan genomlysas separat i säkerhetskontrollen. Ett extra moment som dessvärre gör det lätt att glömma kvar datorn på bandet. På Bagport, som tar hand om merparten av hitte¬godset på Arlanda flygplats, har man noterat en dramatisk ökning av antalet bärbara datorer sedan de nya reglerna infördes för ett knappt år sedan. Ungefär en bärbar dator om dagen tas nu om hand på Arlanda, och det är bara tre av fyra gånger som ägaren hör av sig och får tillbaka sin PC. Trenden med fler borttappade datorer syns även internationellt, exempelvis på Heathrow i London. Detta visar en ny undersökning om borttappad mobil IT-utrustning som gjorts av IT-säkerhetsföre¬taget Pointsec bland flygplatser och järnvägsstationer i fem länder*). Undersökningen visar också att ett mycket stort antal mobiltelefoner och annan mobil utrustning glöms kvar av resenärer. Det är långt ifrån alla som får tillbaka sina prylar. På Arlanda är det bara en tredjedel av ägarna till borttappade mobiltelefoner som bryr sig om att söka efter dem. På inrikesflyget och de stora tågstationerna i landet är det betydligt fler, mellan 60 och 90 procent, som kontaktar hittegodskontoren. Siffrorna hänger samman med att mobilerna i dag är så billiga. Man går istället och köper en ny och bättre modell, eller räknar med att arbets¬givaren ersätter förlusten. En pålitlig backup gör det visserligen möjligt att snabbt komma igång med sitt arbete igen, men det räcker inte för ett heltäckande skydd. – Många användare glömmer hur värdefull deras information kan vara för utomstående som hack¬ers, konkurrenter eller tjuvar. Ofta sparas personlig information som konto- och kortnummer, liksom uppgifter om affärer och kunder på mobila enheter. Om de försvinner så finns det all anledning att bekymra sig. Vår lösning är att kryptera all information som lagras i mobil utrustning och att göra det obligatoriskt med lösenordsskydd, säger Peter Larsson, VD för Pointsec. Pointsecs undersökning visar på ett negativt samband mellan kraven på flygsäkerhet och säkerheten för mobila IT-användare. Med striktare fysisk säkerhetskontroll blir det svårare att förvara sin infor¬mation säkert genom att alltid bära den med sig. – Nästa steg i skärpningen av flygsäkerheten kan mycket väl bli att alla mobiltelefoner och datorer måste checkas in. Med det ökar även risken för att viktiga och känsliga data som lagrats går förlo¬rade och hamnar i orätta händer, säger Peter Larsson. Pointsec har tagit fram några enkla riktlinjer för hur man kan arbeta säkert med mobil utrustning: • Se till att användarna väljer starka lösenord, gärna med en kombination av bokstäver och siffror eller symboler. • Företag och myndigheter bör utrusta alla sina bärbara datorer med fullgod säkerhet och admini¬strera dem som en del av sin IT-miljö. • Var beredd på att datorer och mobiler kommer att försvinna på resor – lagra till exempel meddelanden som utlovar hittelön. • Om värdefull eller privata uppgifter lagras mobilt, inför automatisk kryptering av hårddisk och flyttbara minnen. Det skyddar all information från obehörig åtkomst under hela datorns eller mobilens livslängd. • Skaffa rutiner för backup som fungerar för alla mobila användare. För frågor och mer information, kontakta: Jesper Svegby, affärsutvecklingschef Pointsec, tel. 08-459 54 00, mobil: 0733-56 54 56, e-post: jesper.svegby@pointsec.com.