POKERSTARS LANSERAR WWW.POKERSTARS.EU UNDER  MALTESISK SPELLICENS

MALTA – 13 februari. Världens ledande pokerföretag, PokerStars lanserar idag www.pokerstars.eu under bolagets nya licens som utfärdats av Malta Lotteries and Gaming Commission. Sajten, som till en början är tillgänglig för spelare i Sverige och Finland, erbjuder PokerStars hela funktionalitet inklusive de fördelar som en EU-baserad licens innebär. Sajten kommer också att göras tillgänglig för andra europeiska marknader inom kort.

Spelare på www.pokerstars.eu erbjuds samma branschledande mjukvara som på www.pokerstars.com, och spelarna kommer även i fortsättningen ha tillgång till samma tävlingar och turneringar som idag.  Självklart kommer man också att kunna utmana spelare från hela världen även vi den nya .eu-domänen.

“Vissa marknader behandlar EU-licensierade aktörer annorlunda än andra licensinnehavare. Att kunna erbjuda online-poker på www.pokerstars.eu under en maltesisk licens ger flera fördelar, särskilt för svenska och finska spelare. Vi strävar hela tiden efter att kunna erbjuda bästa möjliga produkt åt våra spelare, oavsett var de bor någonstans och det här är en del av denna strategi”, säger Guy Templer, PokerStars’ Head of Business Development.

Licensflytten innebär bland annat ett förtydligande av den idag otydliga situationen kring beskattning. Spelvinster vid online-spelande som erbjuds inom EU under licens utfärdad av ett medlemsland i EU, är skattefria för spelare skrivna i Sverige och Finland.

PokerStars har etablerat ett kontor på Malta som handhar verksamheten kring domänen PokerStars.eu. Majoriteten av PokerStars spelare fortsätter att spela på www.pokerstars.com, som även framöver verkar under en global licens registrerad på Isle of Man.

PokerStars svenska och finska spelare kan enkelt uppdatera sin PokerStars-mjukvara och därmed omregistrera sina konton till www.pokerstars.eu. Alla tillgångar på existerande konton: pengar, FPPs, VPPs och VIP-statusar kommer att överföras automatiskt och blir tillgängliga direkt efter omregistreringen.

Licensen utfärdades av Malta Lotteries and Gaming Commission efter en noggrann granskningsprocess. PokerStars erhöll också nyligen en licens i Danmark, som införde en reglering av spelmarknaden tidigare i år. PokerStars innehar även licenser från regeringarna i Frankrike, Italien, Belgien, Estland och Isle of Man.