RATIONAL GROUP STÖDJER CANCER RESEARCH UK’S MOBILSPEL

Stockholm – February 7, 2014  Cancer Research UK har lanserat en ny mobilapplikation som heter ’Play to Cure: Genes in Space’, ett banbrytande mobilspel som analyserar genetisk data medans du spelar. Det möjliggör för vem som helst att kunna bidra till cancerforskning medans man spelar. Rational Group, bolagsgruppen bakom bland annat pokersiterna PokerStars och Full Tilt Poker, är stolta över att kunna stödja spelet genom sitt ’Helping Hands’ program. Spelet kommer att hjälpa forskare att upptäcka cancerframkallande gener och utveckla nya behandlingar för att rädda liv.

På ”Världscancerdagen” lanserades spelet och Rational Groups medarbetare i London och Isle of Man fick sällskap av tv-presentatören Jeff Brazier, BBC Radio One’s Dave Vitty och en mängd av Team PokerStars Pros, för att uppmärksamma cancer och för att prova på spelet.

Team PokerStars Pro Eugene Katchalov: “Jag tyckte verkligen om spelet och det är riktigt häpnadsväckande att genom att spela ett spel så bidrar man till att besegra cancer. Jag är verkligen stolt over att associeras med PokerStars och få möjligheten att vara involverad i lanseringen av ett sånt här fantastiskt projekt tillsammans med Cancer Research UK”.

Idén tog form i början av mars 2013: PokerStars blev, tillsammans med Amazon, Facebook och Google, inbjudna av Cancer Research UK för att delta i utformningen och framtagandet av ett mobilspel som skulle kunna bidra till cancerforskningen. Det är väldigt svårt att upptäcka genetiska mönster med hjälp av datorprogram, men det mänskliga ögat är väldigt bra på att upptäcka det. Där föddes iden till ett mobilspel som analyserar data på ett roligt och engagerande sätt.

Rational Groups chef för Corporate Giving, Sue Hammett: “Som ett teknikföretag så är vi väldigt stolta över att våra skickliga medarbetare verkligen kan göra en stor samhällsinsats tack vare detta projekt. Det är verkligen ett unikt sätt att hjälpa Cancer Research med deras fantastiska arbete, samtidigt som vi har haft väldigt roligt.

I spelet får spelaren styra ett rymdskepp längs med en intergalaktisk bana med mål att samla ihop så mycket som möjligt av den påhittade substansen ”Element Alpha”.
Element Alpha representerar den genetiska data som cancerforskare hos Cancer Research UK behöver analysera för att hitta ett botemedel till cancer.

Mer information om spelet och en kortare video finns här: http://psta.rs/1gJn8xN
Spelet ’Play to Cure: Genes in Space’ finns på App Store och Google Play. För mer information, besök gärna: www.genes-in-space.org.uk

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Mossberg, MSL

+ 46 706 65 47 76
johan.mossberg@mslgroup.com

Om Rational Group

The Rational Group styr och sköter spel och spelrelaterade värksamheter och bland deras varumärken finns bland annat PokerStars, Full Tilt Poker, European Poker Tour, PokerStars Caribbean Adventure, Latin American Poker Tour och the Asia Pacific Poker Tour. Dessa varumärken utgör tillsammans världens största pokerrörelse, bestående av pokerspel och turneringar, live tävlingar och tv och online-shower om poker. Förutom att driva världens två största pokersajter, är gruppen också den största producenten av liveturneringar runt om i världen. Mer än 800 liveturneringar hålls årligen, med mer än totalt $ 215 .000. 000 i prispengar. Mer än 50 .000 spelare från mer än 100 olika länder tävlar i Main Event turneringar varje år.

Rational koncernens företag är bland de mest respekterade i branschen, kända för att leverera högkvalitativa spelarupplevelser, oöverträffad kundservice och innovativ mjukvara. Koncernen har branschledande metoder för betalningssäkerhet, spelintegritet, och skydd för spelarfonder. Rational Group har fler online pokerlicenser än något annan e-spelföretag, och ett nära samarbete med tillsynsmyndigheter runt om i världen, allt för att bidra till att skapa en stabil global reglering. Koncernen har en verklig internationell närvaro, med mer än 1500 anställda på över 20 orter runt om i världen. Det finns flera service och supportkontor i London, Isle of Man, Irland, Costa Rica, Australien, Spanien, Italien, Frankrike och Malta, som erbjuder kundsupport på 29 språk.

OM Cancer Research UK
Cancer Research UK är världens ledande cancer välgörenhet tillägnad att rädda liv genom forskning

•   Cancer Research UK’s pionjärarbete inom förebyggande, diagnos och behandling av cancer har hjälpt till att rädda miljontals liv.
  •   Cancer Research UK’s erhåller inga statliga medel för sin livräddande forskning. Varje steg mot att besegra cancer är beroende av varje pund som doneras.
  •   Cancer Research UK’s har varit i centrum för de framsteg som redan har lett till att överlevnads chanser fördubblats under de senaste fyrtio åren i Storbritannien.
  •   Cancer Research UK’s stödjer forskning inom alla aspekter av cancer genom arbetet som 4000 forskare, läkare och sjuksköterskor utför.
  •   Tillsammans med sina partners och supportrar, är Cancer Research UK’s vision att tidigarelägga den dag då alla former av cancer kan botas.

Om PokerStars

PokerStars driver världens populäraste pokersajt, för en global pokercommunity på mer än 62 miljoner registrerade medlemmar. Sedan starten 2001, har PokerStars blivit förstahandsvalet för världens bästa spelare, med fler turneringar varje dag än någon annan och den bästa säkerheten online. Mer än 110 miljarder händer har delats ut på PokerStars, vilket är mer än på någon annan sajt.
PokerStars.com och PokerStars.eu verkar globalt under statliga licenser på Isle of Man resp. Malta. PokerStars har även separata statliga licenser i Belgien, Danmark, Estland, Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland.

PokerStars ingår i Rational Group som driver spelrelaterade verksamheter och varumärken, bl.a. PokerStars, Full Tilt Poker och European Poker Tour. Rational Groups enheter i Storbritannien och på Isle of Man har kollektivt uppmärksammats av Great Place to Work Institute som en av Storbritanniens 25 bästa arbetsplatser 2012 och 2013 i kategorin - Stora företag.