Racingföraren Valtteri Bottas blir officiell idrottspartner till Polar

Report this content

KEMPELE, FINLAND – 11 JUNI, 2020 08:00 CET Polar, pionjärerna bakom världens första  bärbara pulsmätningsteknoloi, presenterar sitt nya partnersamarbete med toppracingföraren Valtteri Bottas. Partnersamarbetet mellan Polar och Bottas, Polar-användare sedan många år, sammanför de två finska legendarerna.

”Min Polar-användning började faktiskt med mina föräldrar,” säger Valtteri Bottas. ”För flera år sedan fick jag min första Polar-klocka av dem i present som hjälp att förbättra min träning och prestation. Det var en bra present.” ”Polar erbjuder det bästa inom pulsteknologi och precision, för att inte tala om de fantastiska funktionerna för träning och återhämtning som ger mig så mycket insikt i alla delar av min träning.” Det är spännande att få göra den här relationen officiell.”

Relationen mellan Polar och Bottas började visserligen med en present för flera år sedan, men det officiella samarbetet har utvecklats snabbt de senaste månaderna.

”När Valtteris träningsmängd ökar, ökar även behovet av mycket exakt analys av prestation och återhämtning,” säger Bottas agent Ville Ahtiainen. ”Så för oss var det ingen tvekan om att samarbeta med Polar. De är bäst på det här.” Det är fantastiskt att se två starka finska varumärken samarbeta för bästa resultat.”

När säsongen 2020 närmar sig har Bottas ägnat sig åt att träna, förbereda och ladda innan det hektiska schemat med resor och tävlingar drar igång. För att förbättra träningen ytterligare har Bottas vandrat och cyklat i finsk och fransk terräng med sin nya Polar Grit X, multisportklockan för utomhussporter med massor av avancerade träningsfunktioner.

”Valtteri är en fantastisk idrottsman och ett lysande exempel på varför vi gör det vi gör här på Polar,” säger Tomi Saario, VD på Polar Electro. ”Vi är det företag som startade hela branschen för bärbar sportteknologi. I många år har vi har arbetat med exakt, vetenskapsbaserad teknologi och enkel användning för att hjälpa alla, både elit och motionärer, att nå nya nivåer.” Polar fortsätter att vara tongivande i branschen tack vare sitt fokus och sin drivkraft, och vi är mycket glada att få välkomna en likasinnad partner som Valtteri till vårt team.”

På senare år har Polar presenterat en stabil svit med smarta coachingfunktioner och -produkter för alla träningsnivåer, från vardagsmotionärer till elitidrottare. Polar ger djupgående data med hög precision för en rad element som träningsbelastning, återhämtning, löpeffekt och sömn, och förenklar dem till praktisk personlig vägledning. Polars omfattande och lättanvända verktyg för träningsanalys hjälper alla att få insikt i sin prestation och nå sina mål snabbare.

Mer information om Polarsinnovationer och produkter finns på www.polar.com. Följ Polar på Instagram på @PolarGlobal och Valtteri Bottas på @valtteribottas.

Om Polar:
I över 40 år har Polar varit innovatör inom sportteknologi, och hjälpt idrottare och tränare att nå topprestationer. Polar började med pulsmätning men har sedan expanderat till olika träningslösningar för elitidrottare, tränare och aktiva träningsentusiaster. Polar förblir en pålitlig träningspartner tack vare vår precision, tillförlitlighet och överlägsna erfarenhet. Polars prisbelönta produktutbud omfattar banbrytande kroppsnära teknik för sport, som fungerar smidigt med Polars träningsappar och molntjänster.

Polar har huvudkontor i Finland och är ett privatägt företag med verksamhet i fler än 80 länder. Polar-produkterna säljs av över 35 000 återförsäljare över hela världen. Mer information finns på polar.com.

Se Valtteris kommentarer om partnerskapet i denna video (på engelska): https://youtu.be/Y7_U0EpV9H4

Mediakontakt:
Hill + Knowlton Strategies