SOFIA GUBAIDULINA och MIRIAM MAKEBA - årets Polarprisvinnare

Report this content

SOFIA GUBAIDULINA och MIRIAM MAKEBA - årets Polarprisvinnare På måndagen den 4 mars kl. 14.30 tillkännagav Åke Holmquist, ordförande i Polar Music Prize styrelse och prisnämnd, pristagarna för år 2002 på Kungl. Musikaliska Akademien i Stockholm. Agneta Agnas spelade ur Sofia Gubaidulinas sonat Et Exspecto (1985) och en färsk intervju med Miriam Makeba visades. Det internationella kungörandet finns tillgängligt på www.polarmusicprize.com sedan kl. ca 15.15 måndagen den 4 mars. Polar Music Prize delas i år ut för elfte gången. Ordförande Åke Holmquist redogjorde för prisnämndens motiveringar: "2002 års Polarpris tilldelas Sofia Gubaidulina, vars intensivt expressiva och djupt personliga tonspråk äger förmågan att tala till en ständigt växande lyssnarskara världen över." "Årets Polarpris tilldelas den sydafrikanska sångerskan Miriam Makeba. Miriam Makeba förkroppsligade begreppet världsmusik långt innan uttrycket ens existerade på musikkartan. Med sin uttrycksfulla stämma riktade hon på sextiotalet uppmärksamheten mot den afrikanska kontinentens musikaliska rikedomar. Samtidigt bidrog hon med sitt engagemang till att lyfta fram den sydafrikanska apartheidregimens fasor i omvärldens medvetande." Gemensamt för båda pristagare är att de har utövat sitt musicerande under öppet motstånd mot respektive politiska system med förtryck, censur och trakasserier som följd. Miriam Makeba fyllde 70 år samma dag som offentliggörandet av priset. H.M. Konungen delar ut priset i Berwaldhallen måndagen den 27 maj. Även Drottning Silvia och Kronprinsessan Victoria deltager vid prisutdelningen och efterföljande bankett i Vinterträdgården, Grand Hôtel. Nytt för i år är att Polar Music Prize sänds i TV4. Fullständiga motiveringar och foton finns tillgängliga för nedladdning på vår hemsida www.polarmusicprize.com Eventuella frågor besvaras av Stuart Ward på telefonnummer 08 - 407 18 14/16 eller info@polarmusicprize.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/04/20020301BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/04/20020301BIT00940/wkr0002.pdf