Polar A360 – aktivitetsarmband med pulsmätning

Report this content

Polar A360 är företagets första dygnet runt-armband med optisk pulsmätning och färgpekskärm

Finska Polar växlar nu upp en nivå och lanserar en ny generation aktivitetsarmband med pulsmätning via handleden. Multifunktionella och färgstarka Polar A360 erbjuder optisk pulsmätning på handleden, dygnet runt-mätning av aktiviteter, steg, kalorier, träning och sömn. All information visas på en högupplöst färgpekskärm som också visar bl a inkommande samtal och SMS från en ansluten mobil­telefon. A360 är vattenresistent till 30 meter och har en batteri­drifttid på upp till två veckor.

Polar A360 är utformad för att uppmuntra till en aktiv livsstil och ge ett helhetsperspektiv på användarens hälsa. Förutom att mäta olika aktiviteter har den även Polars unika Smart Coaching-funk­tioner Aktivitetsguide och Aktivitetseffekt som håller koll på hur mycket användaren rör sig och också ger personligt anpassade tips och vägledning som hjälper användaren att nå sina mål.

Pulsmätningen sker direkt på användarens handled med hjälp av två gröna LED-dioder och en fotodiod. Pulsen mäts kontinuerligt under såväl aktivitet som vila. För den som föredrar att träna med pulsbälte, så fungerar Polar A360 även ihop med Polar H7 pulssensor.

Polar A360 kan paras via Bluetooth med en Apple- eller Androidtelefon och vibrerar då om någon ringer, skickar meddelanden, uppdaterar sociala medier eller vid kalenderpåminnelse, samtidigt som det visas på färgskärmen. Den kan också vibrera diskret om användaren har suttit stilla för länge.

Polar A360 är både snygg och bekväm att bära, tack vare sitt  mjuka silikonarmband. Tre olika storlekar – small, medium och large – gör att aktivitetsarmbandet passar alla användare. Fem olika färger innebär att det går att matcha sin personliga stil, och armbanden går dessutom att byta ut.

När A360 är fulladdad klarar den att registrera alla aktiviteter dygnet runt i upp till två veckor, inklusive en timmes träning per dag. Den är också vattenresistent till 30 meter, vilket innebär att användaren kan simma och duscha med den.

– Nyckeln till Polars välkända noggrannhet grundar sig på hur informationen registre­ras av sensorn samt hur den tolkas. Vi utvecklade vår egen algoritm för optisk pulsmätning och optime­rade hård­varan, för att vara helt säkra på att A360 har samma noggrannhet och kvalitet som våra kunder förväntar sig, säger Marco Suvilaakso, Global Product Director på Polar. Vi skapade den första pulsmätaren, 38 år senare utgör vi fortfarande branschstandard.

Uppföljning och information om  de dagliga aktiviteterna och pulsen kan ses på mobilappen Polar Flow (för både iOS och Android), som gör det möjligt att få en fördjupad analys av aktiviteterna per dag, vecka och månad. Polar Flow på nätet erbjuder också en översikt av användarens personliga form och träning. Om man vill träna med en coach eller personlig tränare, finns Polar Flow for Coach där användarna kan dela sin information via nätet och få feedback från sina tränare. A360 har också stöd för Polar Club, som gör det möjligt för användarna att träna i grupp med instruktörer och se pulsdata live under ett träningspass.

Pris:                               1 999 kronor

Tillgänglighet:                I butik och på nätet från november 2015.

Färger och storlekar:    Charcoal Black (storlek: M, L) och Powder White (storlek: S).

Navy Blue (M) och Sorbet Pink (S) kommer strax efter lanseringen.

Utbytbara armband i Powder White, Charcoal Black, Sorbet Pink, Navy Blue och Neon Green i olika storlekar säljs separat från början av 2016.

Mer information:

Marianne Söderlund, marknadsansvarig, 08-564 616 93, marianne.soderlund@polar.com

Om Polar

Polar är pionjär inom pulsmätning, aktivitetsmätare och träningsdatorer. Med nästan 40 års erfarenhet och ett stolt arv inom innovativ fysiologisk och sportmedicinsk forskning, tillgodoser vi alla nivåer av träning genom ett brett produktsortiment som omfattar cykeldatorer, sport- och aktivitetsmätare, träningsappar och onlinetjänster. Våra prisbelönta träningsdatorer är ett förstahandsval bland konsumenter över hela världen, och säljs genom 35 000 återförsäljare världen över. Polar är ett privatägt företag med huvudkontor nära Uleåborg i Finland. Företaget är verksamt i mer än 80 länder. Ytterligare information finns på polar.com.

Taggar:

Citat

Nyckeln till Polars välkända noggrannhet grundar sig på hur informationen registre­ras av sensorn samt hur den tolkas. Vi utvecklade vår egen algoritm för optisk pulsmätning och optime­rade hård­varan, för att vara helt säkra på att A360 har samma noggrannhet och kvalitet som våra kunder förväntar sig. Vi skapade den första pulsmätaren, 38 år senare utgör vi fortfarande branschstandard.
Marco Suvilaakso, Global Product Director på Polar.