Handbollslandslaget förlänger avtalet gällande PolarCap® System

PolarCool AB (publ) har ingått ett kommersiellt avtal om förlängning av tidigare avtal med det svenska handbollslandslaget som säkerställer att PolarCap® System kommer att användas under pågående EM-slutspel för herrar. Avtalet innebär att PolarCap® likt tidigare kommer att finnas tillgänglig för akut behandling vid hjärnskakning under mästerskapet.

Det fortsatta samarbetet med det svenska handbollslandslaget bekräftar återigen framgångarna med PolarCap® System som kylmetod. PolarCool bedömer handboll som en intressant marknad, både i Sverige och Europa. Inte minst på marknader där PolarCap® System redan gjort inbrytningar inom andra sporter såsom rugbyn i Frankrike.

Herrlandslagets läkare, Daniel Jerrhag kommenterar;

-Jag är tacksam att vi genom detta samarbete ges möjlighet att fortsatt inkludera PolarCap® System i våra rutiner kring hanteringen av hjärnskakningar. PolarCap® System, vars positiva effekter ytterligare bekräftats i och med resultaten från uppföljningsstudien inom svensk ishockey, kommer därmed även fortsättningsvis vara en del av våra rutiner kring hanteringen av hjärnskakningar.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar;

-Att vara starka på hemmaplan är viktigt för framgång brukar man hävda inom såväl sportens värld som inom affärsvärlden. Att därför fortsatt ges möjlighet att skydda spelare med den gul-blå tröjan gör oss både glada och stolta. Vi ser nu fram emot fortsatt samarbete med de medicinskt ansvariga med målet att än mer etablera och därmed möjliggöra behandling för fler svenska handbollsspelare, både på landslags- och klubbnivå.

Avtalet bekräftar nyttan av behandling med PolarCap vid hjärnskakningar och visar på marknadspotentialen även om ordern från det svenska handbollslandslaget i storlek är begränsad.