PolarCap® erhåller marknadsgodkännande i Australien

Medicinteknikbolaget PolarCool (publ.) har erhållit marknadsgodkännande från Australian Register of Therapeutic Goods (TGA) för PolarCap® System. Godkännandet innebär att PolarCap® System kan säljas och distribueras i Australien genom en australiensisk distributör.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

TGA har utfärdat certifikat för både den portabla kylenheten, SmallCool, och HeadCapen som tillsammans med neoprenhöljet utgör PolarCap® Systemet. PolarCool för idag nära diskussioner med en australiensisk distributör, som kommer att fungera som PolarCools företrädare på marknaden.

PolarCools vd Erik Andersson kommenterar:

-Marknadsgodkännandet på den australiensiska marknaden är en mycket viktig milstolpe för PolarCools expansion och positivt för vårt kortsiktiga mål om att nå lönsamhet. Vi ser ett stort behov av akut behandling för idrottare som drabbas av hjärnskakning i Australien. Därför ser vi nu fram emot att slutföra den pågående processen med en distributör för att sedan påbörja etablering på denna attraktiva marknad.

Den australiensiska idrottsmarknaden är av särskilt intresse för PolarCool på grund av den stora förekomsten av kontaktsporter som utövas i landet. Australien har en stark idrottskultur, där kontaktsporter som Rugby Union, Rugby League och Australian Rules Football är mycket populära. Dessa sporter drabbas årligen av ett stort antal huvudskador och hjärnskakningar, där PolarCap® System kan göra stor nytta i det akuta skedet.

Denna information är sådan information som PolarCool AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 juni 2024.