PolarCap® System används nu av 8 av 14 lag i tyska ishockeyligan DEL

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ.) fortsätter växa inom tysk toppishockey. Bolaget har tecknat avtal med Iserlohn Roosters som spelar i den tyska högsta ligan Deutsche Eishockey League (DEL). Bolaget har nu avtal med 8 av 14 ishockeyklubbar i ligan.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

PolarCool tecknade under den föregående säsongen flera strategiska avtal med ett antal professionella ishockeyklubbar i den tyska högsta ligan DEL. Inför den nu stundande säsongen ansluter nu Iserlohn Roosters till ligakollegorna Adler Mannheim, Eisbären Berlin, Straubing Tigers, Kölner Haie, Augsburger Panther, Schwenninger Wild Wings och Nürnberg Ice Tigers som redan använder kylbehandlingen.

PolarCools vd, Erik Andersson kommenterar:

-I linje med vår ambition att fortsätta etablera oss på den europeiska ishockeymarknaden, är avtalet med Iserlohn Roosters mycket positivt. Avtalet är ytterligare ett steg i vårt arbete med att täcka hela den tyska ligan DEL och även öka närvaron i andraligan DEL2. I takt med att antalet användande klubbar i DEL ökar ser vi framför oss att fler önskar att följa efter.

Fortsättningsvis ser Bolaget stor potential på den tyska ishockeymarknaden där dialoger pågår med övriga lag i DEL. Enbart i de två högstaligorna, DEL och DEL2, sammanlagt finns 28 ishockeylag. Avtalet med Iserlohn Roosters är strategiskt viktigt, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.