PolarCool AB (publ.) beslutar om riktad kvittningsemission om 150 000 SEK

Styrelsen i PolarCool AB (publ.) har, med stöd av bemyndigandet beviljat av extra bolagsstämman den 8 september 2023, beslutat om en riktad nyemission om 150 000 SEK till garanterna i den nyligen genomförda företrädesemissionen. Teckningskursen i den riktade emissionen uppgår till 0,15 SEK per aktie, motsvarande teckningskursen i den nyligen genomförda företrädesemissionen. Antalet aktier som omfattas av den riktade nyemissionen uppgår till 1 000 000 aktier och innebär en utspädning om ca 1,8% efter genomförd emission.

Som kommunicerats i samband med att den nyss avslutade företrädesemissionen avsåg styrelsen att besluta om en efterföljande riktad nyemission i syfte att kunna erlägga del av garantiersättning i form av nyemitterade aktier enligt ingångna garantiåtaganden. Mot denna bakgrund har styrelsen idag beslutat om en riktad emission omfattande totalt 1 000 000 aktier. Teckningskursen uppgår till 0,15 SEK per aktie, vilket motsvarade teckningskursen i företrädesemissionen. Emissionslikviden om 150 000 SEK motsvarar fordringar på garantiersättning som styrelsen avser besluta om betalning genom kvittning enligt 13 kap. 41 § aktiebolagslagen. Emissionen riktas till de personer som ingått garantiförbindelser i företrädesemissionen för att kunna erlägga del av garantiersättning i form av nyemitterade aktier i enlighet med garantiåtagandena.

Den riktade emissionen innebär att aktiekapitalet ökar med 120 000 SEK genom emission av 1 000 000 nya aktier. Efter registrering av den riktade emissionen hos Bolagsverket kommer aktiekapitalet i PolarCool att uppgå till 6 559 618,80 SEK fördelat på 54 663 490 aktier, vardera med ett kvotvärde om 0,12 SEK.