PolarCool AB (publ) beslutar om riktad nyemission upp till 1,5 MSEK

Styrelsen i PolarCool AB (publ) har, med stöd av bemyndigandet beviljat av extra bolagsstämman den 13 mars 2023, beslutat om en riktad nyemission upp till 1,5 MSEK. Teckningskursen i den riktade emissionen uppgår till 0,60 SEK per aktie, motsvarande teckningskursen i den nyligen genomförda företrädesemissionen. Antalet aktier som omfattas av den riktade nyemissionen uppgår till högst 2 500 000 aktier och innebär vid full teckning en utspädning om ca 9,2%.

Motiv och bakgrund

Som kommunicerats i samband med att den nyss avslutade företrädesemissionen avsåg styrelsen att besluta om en efterföljande riktad nyemission dels i syfte att kunna erlägga garantiersättning i form av nyemitterade aktier, dels att möjliggöra för garanterna att teckna aktier för hela garantibeloppet i den mån de inte fick tilldelning i företrädesemissionen. Mot denna bakgrund har styrelsen idag beslutat om en riktad emission omfattande totalt högst 2 500 000 aktier. Teckningskursen uppgår till 0,60 SEK per aktie, vilket motsvarade teckningskursen i företrädesemissionen. Emissionen kan tillföra Bolaget ytterligare emissionslikvid om högst 1,5 MSEK, varav ca 0,3 MSEK avser fordringar på garantiersättning som styrelsen avser besluta om betalning genom kvittning enligt 13 kap. 41 § aktiebolagslagen. Emissionen riktas till de personer som ingått garantiförbindelser i företrädesemissionen i den utsträckning garantibeloppet enligt garantiåtagandena inte utnyttjats tillfullo för teckning av aktier i företrädeemissionen och för att kunna erlägga garantiersättning i form av nyemitterade aktier.

Denna information är sådan information som PolarCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanståendeende kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 mars 2023.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.